Stoler på designet

I januar kapret Håg ASA Norges hittil største enkeltbestilling på kontorstoler; 8.500 arbeidsstoler til Telenors nye hovedkvarter på Fornebu. Men det er ikke bare på hjemmemarkedet selskapet lykkes. Den norske produsentens visjon om å designe annerledes og bedre stoler har gitt god uttelling også på det europeiske markedet. Selskapet er Skandinavias største og en av Europas ti største stolprodusenter.

Med design mener Håg mer enn bare utseendet: Det dreier seg også om hvordan produktene skal virke. Filosofien baserer seg på at mennesket er skapt til bevegelse. Bedriften ønsker å lage sitteløsninger som oppmuntrer til variasjon og får deg til å røre på deg mens du sitter. Alle stolene har det de kaller fotstyrt bevegelse – det vil si setebeslag med en flytende vipp som brukeren styrer med kroppen.

– Vi har ingen mulighet til å konkurrere med de internasjonale gigantene på standard volumprodukter. Vår eneste livsforsikring er å utvikle annerledes og attraktive stoler. Merverdien gjør at vi kan ta en høyere markedspris, sier Arne Horten, sjef for industrialiseringsavdelingen ved Håg.

80 prosent eksport

I Norge har Håg en markedsandel på om lag 40 prosent. 270.000 stoler i året blir produsert på Røros – over 80 prosent eksporteres. I tillegg blir drøyt 30.000 stoler laget i USA. Konsernets årsomsetning ligger på om lag 600 millioner kroner.

Produsentens første gullalder var på sekstitallet. Da gikk stålrørstoler med skaitrekk unna som varme hvetebrød. Men bunnen falt ut av markedet for disse kjøkkenmøblene i 1970. Bedriften valgte da å gå over til ren kontorstolproduksjon. Samtidig startet et samarbeid med en designergruppe, et kompaniskap som bidro sterkt til at bedriften utviklet sin vellykkede annerledes-filosofi.

Mange priser

Håg har høstet en rekke designpriser opp gjennom årene. Senest i desember ble kontorstolen H05 tildelt Merket for God Design av Norsk Designråd. Stolen er konstruert av Peter Opsvik, som også står bak forløperen og bestselgeren Credo – Skandinavias mest solgte kontorstol. Credo passerte en million solgte enheter i 1999.

Hågs andre hoveddesignere er Stig Ahlstrøm, Svein Asbjørnsen, Verner Panton og Søren Yran. I 1999 tok konstruktørene i bruk et tredimensjonalt dataassistert konstruksjonssystem (3D DAK) som har bidratt til å redusere utviklingstiden og øke produktiviteten.

Store i Tyskland

Det største eksportmarkedet er Tyskland. Siden 1991 har Håg hatt større vekst i det tyske markedet enn noen annen leverandør av kontor- og arbeidsstoler. Andre viktige eksportmarked er Danmark, Frankrike, Nederland, Sverige og USA. I disse seks landene har Håg etablert datterselskap. Importører og agenter tar seg av stolsalget i resten av verden.

Målet er å forsette den årlige vekstraten på 10-15 prosent som bedriften har hatt på nittitallet. Det skal de klare ved å utvide eksportmarkedet i blant annet England og Frankrike. Merkevarebygging er også en viktig del av markedsstrategien.

– Det er en stor utfordring å merkevareprofilere et produkt som folk ikke har et personlig forhold til. De fleste har jo ingen anelse om hvem som har produsert kontorstolen de sitter på, hevder Arne Horten.