Stivere og sterkere

Nye Ford Mustang skal inneholde - til amerikansk bil å være - svært mye ekstra høyfast stål i knutepunktene, der karosseriets underliggende forsterkninger møtes.

Slik kan konstruktørene få mer styrke og stivhet ut av karosseriet uten at vekten øker dramatisk. I tillegg har modellen en ny generasjon støtdempere i sine MacPherson-opphengsbein.

Bakhjulsopphenget har individuelle stag i tre akser, og et tverrgående såkalt Panhardstag som holder bakakselen på plass særlig i humpete svinger.

Du kan velge mellom en noe gammeldags V6-motor på 200 hk/140 kW eller (i GT-versjonen) en oppusset, mer lettpustende 24-ventilet V8 på 300 hk/210 kW. I USA vil den billigste koste under 20.000 USD på gaten.

Poenget ved bilen er - ifølge styreformann William Clay Ford - at den skal være morsom å kjøre, uten å utfordre skjebnen.

Sånn sett utgjør den et nostalgisk tilbakeblikk på Mustang '64. Dette var bilen som ifølge daværende konsernsjef Lee Iacocca, virkelig gjorde konsernet til en "leverandør av moro på veien".