TURISTMAGNET: Stiklestad nasjonale kulturhus med pågående byggearbeider. Stiklestad kirke i bakgrunnen. (Bilde: VESLEMØY NESTVOLD)
STIKLESTAD 2030: Kåre Hynne fra Byggmester Grande, SNK-direktør Turid Hofstad, Ulrik Hammervold fra Innovasjon Norge, og banksjef TURISTMAGNET: Kjell Morten Myrvang står sammen bak de nye hotellplanene på turistmagneten Stiklestad. (Bilde: VESLEMØY NESTVOLD)
SKJOLDFORMET HOTELL: SNKs Borghild Lundeby og Kåre Hynne i Grande Eiendom med planene for hotellet. (Bilde: VESLEMØY NESTVOLD)
TURISTMAGNET: Nytt hotell og vikingegård samt avdekking av slagstedet der Hellige Olav falt i 1030, er Stiklestad Nasjonale Kultursenters plan for å tiltrekke seg 100.000 flere turister. (Bilde: VESLEMØY NESTVOLD)
STIKLESTAD 2030: SNK-direktør Turid Hofstad, Ulrik Hammervold fra Innovasjon Norge, banksjef Kjell Morten Myrvang samt Kåre Hynne fra Byggmester Grande, står sammen bak de nye hotellplanene på turistmagneten Stiklestad. (Bilde: VESLEMØY NESTVOLD)
banksjef Kjell Morten Myrvang (Bilde: VESLEMØY NESTVOLD)

Stiklestad lokker med mord

Verdal: Et nytt hotell og vikingegård er bygget opp der Hellige Olav falt i 1030.

Stiklestad Nasjonale Kultursenter skal tiltrekke seg 100.000 flere turister.

I tillegg til å hindre at turistene reiser for fort fra Stiklestad når de først har forvillet seg til bygda innerst i Trondheimsfjorden, er kurs- og konferansemarkedet en viktig målgruppe for det nye hotellet i tilknytning til museumsområdet og kultursenteret.



Formes som vikingeskjold

Gravemaskinene er i full gang med grunnarbeidene for det nye hotellet. 56 familierom med totalt 112 sengeplasser, seks møterom samt salong og bibliotek, skal stå ferdig i mai om ett år.

Kultursenteret som hotellet bygges rundt, er formet som et vikingeskjold. Hotellet bygges på utsiden av den eksisterende formen og integreres i det eksisterende bygget.

Dette byr på utfordringer for byggansvarlig Kåre Hynne i Grande Eiendom: Ingen rom blir like, og det er knapt en rett vinkel på bygget. Selve hotellet bygges i plasstøpt betong og stål med yttervegg og tak i treverk. Mest sannsynlig blir fasaden i ubehandlet fjellfuru.

Arkitekt er Jens Petter Askim som også tegnet det skjoldformede kulturhuset opprinnelig. Byggmester Grande hadde ansvaret for byggingen da kulturhuset ble oppført for 10 år siden.



Innovasjon Norge med

Bak hotellprosjektet står Innovasjon Norge, Sparebank 1 Midt-Norge, Grande Holding, Coop Inn-Trøndelag og Rica-kjeden. Totalprisen for selve hotellet er satt til 32 millioner kroner. Grunnen til at Innovasjon Norge har engasjert seg i prosjektet, er ambisjonene om å få Stiklestad til å bli en magnet som tiltrekker seg både næring og aktivitet i området.



Store planer for området

– Vårt mål er 200.000 turister. I dag har vi 120.000 besøkende i året, forteller direktør for Stiklestad Nasjonale Kultursenter, Turid Hofstad.

– Stiklestad og aktiviteten rundt det årlige spelet og pilgrimsturistene er viktig for hele Inntrøndelag, understreker Hofstad som ser frem til å kunne ta i mot overnattingsgjester på området. Et annet viktig mål er å få til aktivitet året rundt.

Arkitektkontoret Snøhetta står bak planene om å avdekke den opprinnelige slagmarken samt planene for omlegging av trafikken, slik at både området og kirken som er reist over Olavs opprinnelige gravplass, framstår med verdighet. I tillegg har de tegnet en vikingegård med hovedhus og trellehus.

En permanent hovedutstilling i kulturhuset skal fortelle historien om kong Olav som senere ble helgen i hele Europa, og en mer moderne lydopplevelse skal gi deltakerne en opplevelse av å delta i slaget for nærmere 1000 år siden. Denne anbefales ikke for barn og gravide!

Borghild Lundeby som er prosjektleder for utviklingen av Stiklestad mener kultursenteret har en nasjonal oppgave i formidling av Olavsarven. I 2030 er det 1000 år siden Slaget på Stiklestad, og da er målet å ha området ferdig utviklet. Ved hjelp av ny teknologi skal eldgammel historie formidles.