FOLKE-SUV: Ford Kuga har slått an i Norge. Den er en sterk utfordrer til blant andre Volkswagen Tiguan. (Bilde: Ford)
TØFF I TERRENGET: Ford Kuga egner seg like godt på grusveier som på humpete norske asfaltveier. (Bilde: Ford)
SPORTY: Som flere andre SUVer har også Kuga en dominerende metallplate i underkant av hekken. (Bilde: Ford)
UTEN TANKLOKK: Ford har droppet det tradisjonelle tanklokket på Kuga. Men dekselet som går i et med karosseriet er selvfølgelig låsbart. (Bilde: Ford)
FIN DESIGN: Ford har gjort store designmessige fremskritt, også i kupeen. (Bilde: Ford)
PRAKTISK: Med bakseteryggen slått ned, utnyttes bagasjerommet i Kuga maksimalt. (Bilde: Ford)

Sterk SUV-konkurrent fra Ford

  • Motor

Ford selv betegner Kuga som en crossover. Samme betegnelse bruker blant andre Nissan om sin Qashqai-modell. Men Ford Kuga er vesentlig større, og kan best sammenlignes med Volkswagen Tiguan. Prisen på Kuga starter på 387.900 kroner.



Lavt CO2-utslipp

Fords Kuga er bygget på samme plattform som Ford Focus. Foreløpig leveres den med en 2,0 liters Duratorq TDCI-motor med 136 hk og et maksimalt dreiemoment på 320 Nm ved 2000 omdreininger. Kuga leveres med et intelligent AWD-system med forhjulstrekk som basis. Med bare 169 g/km i Co2-utslipp, er Fords nye SUV blant de aller beste i klassen.



Svært gode kjøreegenskaper

Kuga er et suverent alternativ for de som både ønsker en bil med stor fremkommelighet og svært gode kjøreegenskaper og komfort. Flere og flere velger kompakt-SUVer også på grunn av at man sitter høyere og har mer oversikt i slike biler i forhold til tradisjonelle personbiler.



Folke-SUV

Ford Kuga er blitt en suksess for Ford. I Europa er den Fords første firehjulsdrevne bil siden Maverick som aldri slo an i Norge. Nå har Ford lykkes svært godt med Kuga, som i likhet med Volkswagen Tiguan har blitt en folke-SUV i kompaktklassen.