GJEMNESSUNDBRUA: "Begrunnelse her er unødvendig, bare nyt bildet!", skriver innsenderen. (Bilde: Per Torstein Høgseth )
KANDIDAT 1: Flisa bru, verdens lengste kjørebru i tre. Den er ei fagverksbru i tre med tre spenn, det lengste på 70,3 meter. Lengden er 196 meter.
FLISA BRU: "Når Glomma ligger blikkstille en stille sommerkveld, og dagens siste solstråler reflekteres mot deg i bronsebeslaget er det et vakkert syn.", skriver en av forslagsstillerne. (Bilde: Moelven Limtre AS)
KANDIDAT 2: Hadselbrua i Stokmarknes, mellom Langøya og Børøya i Nordland. 1011 meter lang, lengste spenn 150 meter. Åpnet i 1978.
HADSELBRUA: "Denne brua synes jeg er den vakreste av alle bruene i Vesterålen. Den har noen flotte linjer, den går fra havnivå opp til toppen, hvor den svinger i en fin bue før den ender på havnivå igjen. Jeg synes den gjør seg best fra Hadseløya, hvor den omfavner sydgående hurtigrute M/S Finnmarken på en fin måte", skriver en leser.
KANDIDAT 3: Helgelandsbrua er en 1065 meter lang skråkabelbru mellom kommunene Alstahaug og Leirfjord i Nordland.
HELGELANDSBRUA: "Den er et flott byggverk, teknisk og estetisk. Den opplevelsen du får når du kommer kjørende fra fastlandet og mer eller mindre plutselig "skyter ut" fra land og kommer ut på broen... Fantastisk! Da kjører du inn i en "katedral" av dragere med mektig natur på alle kanter, og du skjønner at Vår Herre har god hjelp av ingeniører", skriver en av forslagsstillerne.
KANDIDAT 4: Gjemnessundbrua er en hengebro mellom Gjemnes på fastlandet og Bergsøya i Møre og Romsdal. Den ble åpnet i 1992, er 1257 meter lang og har et hovedspenn på 623 meter.
KANDIDAT 5: Kolomoen bro sto ferdig i forbindelse med ny E6 over Kolomoen i 2009. Den er rundt 70 meter lang.
KOLOMOEN BRU: "Brua er flott og luftig. Konstruksjoner der det tilsynelatende er benyttet for spinkle materialer er som regel vakre. Den kunne vært kalt Hedemarksportalen eller grinda som viser veien til Hedemarken", heter det i en begrunnelse fra en leser. (Bilde: Scanpix)
KANDIDAT 6: Nordhordlandsbrua går over Salhusfjorden og forbinder Flatøy i Meland kommune med fastlandet ved Hordvik nord for sentrum i Bergen kommune. Den er Norges nest lengste bro med sine 1614 meter. Broen er en kombinasjon av en skråkabel- og en flytebro, og ble bygget i 1994. (Bilde: Petr Smerkl)
NORDHORDLANDSBRUA: "Brua ligger fint langs vannflaten og er lite prangende i landskapet. På sørsiden er den hevet opp så blant annet Hurtigruten kan passere", skriver en leser. (Bilde: Petr Smerkl)
KANDIDAT 7: Samelandsbrua er en skråkabelbro som krysser elva Tana mellom Roavvegieddi i Norge og Utsjok i Finland. Den er 316 meter lang og ble åpnet i 1993.
SAMELANDSBRUA: "Samelandsbrua mellom Sirma i Tana og Utsjok på finsk side er et vakkert blikkfang, og har en form som minner om samisk lavvu. Den er spesielt vakker om vinteren, i et snødekket og øde landskap", mener en leser.
KANDIDAT 8: Skarnsundbrua er en skråkabelbro mellom kommunene Mosvik og Inderøy i Nord-Trøndelag. Den var tidligere verdens lengste skråkabelbro i betong med sine 1010 meter. Skarnsundbrua ble ferdigstilt i 1991.
SKARNSUNDBRUA: "De røde kablene som er festet i brobanen og i de 152 meter høye tårnene får broen til å virke som en gedigen harpe - en majestetisk bro over en av Norges lengste fjorder", mener en av de mange som har foreslått denne broen som Norges vakreste.
KANDIDAT 9: Straumsbrua er en 290 meter lang stålbuebru som erstattet de gamle Skodjebruene i 2004. Den krysser Skodjestraumen i Møre og Romsdal.
STRAUMSBRUA: - Fint arkitektonisk samspel med dei gamle steinkvelvbruene", skriver en leser. De gamle broene ses i bakgrunnen.
KANDIDAT 10: Storseisundet bro er en del av Atlanterhavsveien. Broen er en fritt frambygg-bro med lengde 260 meter og hovedspenn 130 meter. Den ble åpnet i 1989.
STORSEISUNDET BRO: "Jeg har selv opplevd den på sykkeltur i skikkelig ruskevær, likevel ble vi så fortapt at vi måtte stoppe opp og bare nyte brua og utsikten", skriver en engasjert leser. "Ei flott bru i et vilt og vakkert landskap. Helt spesielt veianlegg", skriver en annen. (Bilde: Scanpix)
KANDIDAT 11: Den nye Svinesundbroen er en 704 meter lang buebro. Den sto ferdig i 2005. (Bilde: Vetle Haug)
NYE SVINESUNDBRO: "Bropilarene og buene i stein går estetisk godt sammen med stålbuen og stålsøylene. Broen glir svært godt inn i landskapet, og er spesielt vakker om man kommer sjøveien.", skriver en leser. (Bilde: Tommy Gildseth)
KANDIDAT 12: Tromsøbrua krysser Tromsøysundet mellom Tromsøya og Tromsdalen. Brua var den første fritt frambygg-brua i Norge. Den ble åpnet i 1960, og fyller dermed 50 år i år. (Bilde: Andreas Rümpel)
TROMSØBRUA: "Betraktes som en selvfølgelig del av byens identitet. Sammen med Ishavskatedralen og Tromsdalstinden utgjør den et nasjonalt landemerke. Tromsø har ved flere anledninger vært omtalt som porten til Ishavet. Tromsøbrua visualiserer på mange måter nettopp denne porten på, etter min mening, en utmerket måte", skriver en av dem som har foreslått Tromsøbrua som Norges vakreste.

Stem på Norges vakreste bro

  • byggbilder

Teknisk Ukeblad har i en drøy uke hentet inn lesernes kandidater til kåringen Norges vakreste bro.

Nå har vi sett gjennom alle forslagene og plukket ut 12 kandidater til tittelen.

Avstemningen vil pågå ut denne uken, og vinneren kåres i begynnelsen av neste uke.

Du kan stemme to ganger i døgnet.

Stem på den broen du synes er vakrest her (NB: avstemningen er nå avsluttet)