Statsbudsjett: Jernbanen sinkes

Regjeringens forslag om totalt 4,9 milliarder kroner til jernbaneformål i 2001 er omtrent det samme som i år. Av dette er nesten 2,9 milliarder kroner avsatt til drift og vedlikehold med særlig vekt på å bedre sikkerhet, driftsstabilitet og kapasitet.

I investeringsbudsjettet på drøye én milliard kroner prioriteres igangsatte prosjekter, signal- og sikringstiltak, bygging av kryssingsspor og andre tiltak for å bedre driftsforholdene på dagens nett. Krengetog for Sørlands-, Bergens- og Dovrebanen er blant de prioriterte prosjektene neste år. 206 millioner kroner foreslås til tilrettelegging for krengetog mellom Oslo og Stockholm og strekningen Oslo-Gøteborg-København.

For å opprettholde rutetilbud som ikke er bedriftsøkonomisk lønnsomme foreslår regjeringen en bevilgning på litt under én milliard til statlig kjøp av personaltransporttjenester fra NSB BA. Statens jernbanetilsyn tilgodeses med 12 millioner kroner.

– Budsjettet for 2001 innebærer at rammen for Norsk jernbaneplan for fireårsperioden 1998-2001 bare oppfylles med 93,4 prosent, sier jernbanedirektør Steinar Killi i en kommentar.