PLUKKER DE BESTE: Hodene som skal delta i den internasjonale planleggingsfasen for Shtockman-utbyggingen plukkes nå ut i StatoilHydro. (Bilde: Anders J. Steensen)

StatoilHydro plukker ut Shtokman-medarbeidere

Ingen hvilte på laurbærene hos StatoilHydro fredag. Dagen før signerte selskapet avtalen med Gazprom om en eierandel på 24 prosent i utbyggingsselskapet Shtokman Development Company. Før det i 2009 blir klart hvor mye som skal investeres i selskapet, må utbyggingsløsninger klarlegges.

– Vi vil nå finne gode og kompetente medarbeidere herfra som skal være med i et internasjonalt team som skal jobbe med klarleggingsfasen, sier informasjonsdirektør Ola Morten Aanestad i StatoilHydro til NTB.

To styremedlemmer

De andre deleierne i Shtokman Development Company er russiske Gazprom og franske Total, med eierandeler på henholdsvis 51 og 25 prosent.

– StatoilHydro vil ha to av ni styremedlemmer i dette selskapet. Dette er en utvelgelsesprosess vi også vil begynne med umiddelbart, sier Aanestad.

At det er tre nasjoner som skal samarbeide om prosjektet, ser han ikke på som noe problem.

– Dette er vi vant med i denne bransjen. Olje- og gassindustrien har lang erfaring med å inngå partnerskap på tvers av landegrensene for å dra nytte av hverandres kompetanse og ressurser.

Ikke gass

Det er på det rene at StatoilHydro ikke vil få noen andeler i gassressursene på Stockman.

– Når utbyggingen er ferdig, vil Shtokman Development Company eie infrastrukturen i 25 år. StatoilHydro vil eie 24 prosent av dette, og hente ut sin andel av inntektene selskapet får fra bruken, forklarer Aanestad.

Utbyggingen vil ta flere år, så det vil bli en god stund før StatoilHydro ser inntekter av avtalen og investeringene sine.

Verdifull omtale

– Det er mye annet som er viktig her. Shtokman er nøkkelen til Barentshavet. Vi tjener også på all den gode omtalen vi får i forbindelse med avtalen, sier Aanestad.

Han ønsker ikke å kommentere påstander fra russiske aviser som fredag skriver at StatoilHydro skal ha betalt nærmere 4 milliarder kroner for å få avtalen i havn.

– Våre kostnader knyttet til avtalen er en del av planleggingsarbeidet. Jeg har ikke mulighet til å gå inn i detaljene rundt dette, sier informasjonsdirektøren.

©NTB