OLJE OG GASS

Statoil vil inn i Shtokman igjen

Gigantprosjekt: Det blir et enormt krevende prosjekt hvis Statoil får gjennomslag for å bygge en flytende LNG-fabrikk på Shtokman-feltet. Men prosjektet vil sannsynligvis være mer lønnsomt enn å bygge en rørledning helt ned til kontinentet.
Gigantprosjekt: Det blir et enormt krevende prosjekt hvis Statoil får gjennomslag for å bygge en flytende LNG-fabrikk på Shtokman-feltet. Men prosjektet vil sannsynligvis være mer lønnsomt enn å bygge en rørledning helt ned til kontinentet.
12. apr. 2013 - 12:23
Vis mer

STAVANGER: I fjor ga Statoil fra seg sin andel i det gigantiske Shtokman-feltet i Barentshavet fordi prosjektet hadde for dårlig økonomi.

Nå vurderer selskapet å gå inn i prosjektet igjen. Men Statoil krever at det blir satset på en ny teknologisk løsning. Det heteste alternativet er å bygge ut feltet med en flytende LNG-fabrikk.

– Vi er interessert i å gå inn i Shtokman-prosjektet på nytt. Men det forutsetter at det blir en ny utbyggingsløsning og at rammebetingelsene for offshoreprosjekter og for utenlandske selskaper i Russland blir bedre. Vi er i dialog med Gazprom om ulike teknologiske løsninger, men vi ønsker ikke å diskutere disse i media, sier pressetalsmann Bård Glad Pedersen i Statoil til Teknisk Ukeblad.

Vil bare ha LNG

Han bekrefter at Statoil ikke ønsker at det skal bygges både rørgass og LNG på Shtokman.

– Vi har sagt at det bør satses på LNG alene på Shtokman. Det vil få ned investeringskostnadene, og det vil kunne gi synergieffekter med senere utviklingsfaser som skal baseres på LNG, sier Pedersen.

Les også: Han skal gi Statoil suksess i Arktis

I dialog: Pressetalsmann Bård Glad Pedersen bekrefter at Statoil er i dialog med Gazprom om nye teknologiske løsninger på Shtokman-feltet.
I dialog: Pressetalsmann Bård Glad Pedersen bekrefter at Statoil er i dialog med Gazprom om nye teknologiske løsninger på Shtokman-feltet.

Flytende LNG mest aktuelt

Ifølge det russiske nettstedet prime.ru bekreftet Statoils direktør for forretningsutvikling, Ali Majeed, at selskapet vurderer å gå inn i Shtokman dersom det satses på flytende LNG.

I et møte med Russian Gas Society lanserte han muligheter for både en ren subsea-utbygging og en plattform nærmere land på grunt vann.

Men han bekreftet at det er flytende LNG som er mest aktuelt.

– LNG-anlegget utgjør en stor del av kapitalkostnadene, så vi er klar til å vurdere konseptet med et flytende LNG-anlegg. Det er i denne retningen vi fortsetter å jobbe med Gazprom, sier han.

Med et usikkert gassmarked i Europa har Statoil lite lyst til å bygge en gigantisk rørledning ned til kontinentet.

I tillegg til at selve utbyggingen blir dyr, risikerer man å oversvømme markedet med gass slik at verdien på allerede etablerte eksportkontrakter faller i verdi.

Les også: Det finnes ikke store nok skip til framtidige subseautbygginger

Megaprosjekt

Allerede i 1996 lanserte Gazprom planer om en stor, flytende LNG-fabrikk på Shtokman, men planene ble lagt bort i 2000. Det er store tekniske utfordringer knyttet til flytende LNG (FLNG).

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

FLNG er praktisk talt å lage en komplett LNG-fabrikk lik den som står på Melkøya, bare større, og plassere den direkte over feltet.

Her skal gassen utvinnes, prosesseres, nedkjøles til flytende form og lastes over i LNG-tankere.

I dag er det ingen FLNG-skip i operasjon, men Shell er i ferd med å bygge et gigantisk FLNG-skip som skal brukes utenfor Australia.

Prelude FLNG blir det største flytende produksjonsanlegget i verden. Skipet er lengre enn fire fotballbaner og fortrenger seks ganger mer vann som verdens største hangarskip.

Det 500 meter lange skipet har en lagringskapasitet tilsvarende 175 svømmebasseng av olympisk størrelse.

Les også: Her jobber de med å finne veiene inn i Arktis

Mer fleksibilitet

Flytende LNG-fabrikker har mindre ledetid enn lange rørledninger og massive landanlegg. Dessuten kan de flyttes til andre gassfelt eller regioner hvis tekniske eller økonomiske forhold tilsier det.

Men det er store tekniske utfordringer knyttet til teknologien, spesielt i værharde strøk som Barentshavet.

Bølgebevegelser regnes som den største teknologiske utfordringen da dette vanskeliggjør lasting over til tankskip. Men også ising vil bli en stor utfordring på Shtokman.

Les også:

Skifergass bremser forskning på "isgass"  

Dette blir tidenes største Statoil-utbygging

Ber Statoil legge satsingen i Arktis på is  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.