GJØA: FMC har tatt i bruk en teleskopskjøt på Gjøa for Statoil. Blafro mener den er basert på stjålet teknologi. (Bilde: Statoil)

Statoil saksøkes:
Beskyldes for teknologityveri

  • Olje og gass

Søksmål mot Statoil

  • Det var i 2007 at leverandørkjempen FMC Kongsberg Subsea fant ut at Blafros sentrale produkt, en såkalt "heave arrestor", ikke holdt mål.
  • Hele bransjen ble advart, og Blafro røk rett ut av et omfattende samarbeid med Statoil.
  • I ettertid har FMC levert et lignende produkt til Statoils Gjøa- og Tyrihans-utbygginger, selv om et av FMCs patenter ble avvist etter protester fra Blafro, skrev Dagens Næringsliv i november.
  • I januar bestemte Blafro seg for å gå til søksmål.

Blafro Heave Arrestor

  • Blafro har patentert produktet "Heave arrestor" til bruk på flytende oljeinstallasjoner.
  • Det er en teleskopisk rørsammenstilling som skal dempe bølgebevegelsene på boredekket, slik at det går an å utføre kompliserte operasjoner med bevelgelser opp til 4,5 meter.
  • Produktet vant "The ICOTA Leading Edge Advantage Award for Innovation & Technology" i 2004, før det ble satt på bakken i 2007 etter at FMC og Statoil klagde over utmattingsproblemer.

Kilde: Blafro, DN

I 36 boreoperasjoner brukte Statoil Blafros teleskopiske rørsammenstilling "heave arrestor". Men selskapet sluttet å bruke produktet etter at leverandørkjempen FMC fant ut at det hadde utmattingsproblemer.

OMSTRIDT: Det er denne teleskopskjøten for stigerør som skaper strid mellom Blafro og Statoil.
OMSTRIDT: Det er denne teleskopskjøten for stigerør som skaper strid mellom Blafro og Statoil. Blafro
– Statoil ga FMC tilgang til all informasjon om produktet vårt. Og da FMC hadde klart et erstatningsprodukt, kuttet de oss ut. Derfor vil vi saksøke selskapene for å ha stjålet teknologien vår. Vi er i ferd med å forberede søksmålet nå, sier Blakseth til Teknisk Ukeblad.

6. januar sendte Blafro et brev til Olje- og energidepartementet hvor de informerer om at de vil saksøke Statoil og de firmaer som har vært involvert i saken. Etter det Teknisk Ukeblad kjenner til har ikke departementet svart på brevet.

– Stjal løsningen

Blakseth sier til Teknisk Ukeblad at Statoil presser dem ut av markedet ved å stjele ideene deres.

– De får FMC til å bygge våre teknologier. Statoil er mektige og selv om vi har tatt patent på teknologien, blir vi overkjørt. Når juristene begynner å pirke i dette, sitter vi igjen som taperne.

Han sier saken viser hvor vanskelig det er å være en liten bedrift i olje- og gassbransjen.

– Oljeselskapene har rammeavtaler med de store leverandørene, og det er veldig tette bånd mellom dem. Statoil foretrakk å bruke sin eksisterende rammeavtale i stedet for oss.

Les også: Grønne Gjøa klar for havet

Video: Gjøa-slepet har startet

Flere slike løsninger

Statoil hevder at teleskopskjøter for bruk på stigerør har vært benyttet av industrien siden 70-tallet.

– Det eksisterer mange løsninger og patenter for dette. Flere aktører har vurdert løsninger for tilsvarende teleskopskjøter for bruk på work-over risere, blant annet Blafro og FMC. Og FMC gjorde tilbake i 1994 en studie for Statoil for slik teleskopskjøt for work-over risere, sier informasjonsdirektør i Statoil, Jannik Lindbæk jr. til Teknisk Ukeblad.

Han sier at det er kompliserte belastninger på utstyret i et stigerørsystem ved operasjoner fra flyterigger og at dette medfører sikkerhetsimplikasjoner.

IKKE SIKKER NOK: Blafros heave arrestor tilfredsstilte ikke kravene til utmatting, sier Statoils Jannik Lindbæk. Jörgen Skjelsbæk
– Derfor har Statoil behov for at én leverandør skal ha systemansvar for hele stigerørsystemet. Blafros produkt vil alltid være en del av et større system, og Statoil ba derfor FMC om å se på mulighetene for å ta inn Blafro som en komponent i deres system. FMCs analyse viste at Blafros heave arrestor ikke tilfredsstilte kravene til utmatting. Og en uavhengig tredjepart, selskapet Validus, verifiserte resultatene som viser at teknologien har begrenset utmattingslevetid, sier Lindbæk.

– Både Statoil og FMC er av den oppfatning at denne løsningen ikke gjør inngrep i Blafros patent. Dette vil eventuelt avgjøres av en domstol dersom saken kommer for retten.

Les også:

Tusenvis av leverandører

Han avviser at Statoils rammekontrakter med de store leverandørene ødelegger livsgrunnlaget for småbedrifter.

– Statoil inngår både større rammekontrakter og mindre kontrakter innen mange ulike leveransesegmenter, vi har totalt 26.000 leverandører på verdensbasis. Større rammekontrakter inngår vi for å sikre at leverandører tar totalansvar der det er behov for omfattende og komplekse leveranser. Det er viktig for oss å sikre at alle komponenter som blir benyttet i forbindelse med en leveranse kan benyttes sammen og utgjør en helhet som fungerer sikkert og som bidrar til å opprettholde våre mål om produksjon.

Les også:

Heller olje enn sjark

Storveis teknologisamarbeid