Brolink: Slik vil en brolink mellom Sevans sylindriske FPSO og en brønnhodeplattform se ut. (Bilde: Sevan)

Statoil-interesse for Sevan

Statoil har virkelig fått øynene opp for Sevan Marines plattformløsning.

– Interessant konsept

Selskapet har nå bedt Sevan om å undersøke muligheten for å lage en brolink mellom Sevans sylindriske FPSO og en brønnhodeplattform.

– Dette er et veldig interessant konsept. Det er både kostbart og sikkerhetskritisk å bruke helikopter for å frakte mannskapet over til plattformen når det skal gjøres vedlikeholdsarbeid og lignende. Derfor kan selskapene få store besparelser dersom man kan lage en bro mellom FPSO-en og plattformen, sier Frederik Major, direktør for forretningsutvikling i Sevan Marine.





– Ikke mulig med skip

Han understreker at det ikke ville vært mulig å lage en bro mellom et produksjonsskip og en plattform.

– Dette er bare mulig med vårt design fordi den sylindriske plattformen ankres opp i fast orientering og ikke må dreie etter værforholdene.

Studien skal gjennomføres i løpet av siste halvdel av 2009. Det er ikke kjent hvilket felt Statoil vurderer å bruke Sevans plattformløsning på.





Arktiske strøk

Statoil har også vist interesse for Sevans FPSO-løsning til utbygging av oljefelt i arktiske strøk.

Sevan har gjennomført en omfattende studie som viser at den sirkelrunde plattformen har gode egenskaper for områder med is.

Studien er basert på å bruke en plattform som er spesialdesignet for å kunne operere under arktiske forhold.

– Resultatene viser at skroget og løsninger egner seg godt for arktiske forhold. Kontrakten vi har fått for Goliat har gitt oss et fortrinn for utbyggingsløsninger til havs for arktiske strøk, sier Major.