Statoil fant en halv milliard fat olje og gass i 2014, noe som gjør dem til det tredje beste leteselskapet i fjor. Selskapet har ambisjoner om å holde seg i verdenstoppen også i 2015. (Foto: Ole Jørgen Bratland/Statoil)

STATOIL

Statoil ble nummer tre i verden i 2014

Satser på å nå toppen i 2015.

Stavanger: Statoil var også i fjor i toppen blant verdens leteselskaper. Med funn på en halv milliiard fat olje og gass i 2014, var selskapet det tredje mest suksessfulle leteselskapet i verden.

Kun Eni og Shell lette seg fram til større ressurser totalt sett i fjor.

Og til tross for lav oljepris og analyser som viser at investeringene i olje og gass skal ned, er ikke det en plassering Statoil har tenkt å gi fra seg.

– Statoil vil fortsatt være et ledende leteselskap i 2015. Helst det beste. I Norge, men også i resten av verden. Så vi vil investere i leting, sa konserndirektør for leting i Statoil, Tim Dodson.

Han var til stede på Energiåret 2015, i regi av Næringsforeningen i Stavanger, onsdag.

Les også: Statoil lanserer begrepet «lavkarbon-olje»

4,4 milliarder olje og gass

Fra 2011 til 2014 har Statoil funnet i alt 4,4 milliarder fat olje og gass. Fjoråret lå dermed lavere enn snittet de siste fire årene.

I samme periode har Statoil gjort 12 av det de selv kategoriserer som betydelige funn. Det vil si funn på mer enn 250 millioner fat oljeekvivalenter totalt, eller med en Statoil-andel på mer enn 100 millioner fat oljeekvivalenter. Selskapet har også åpnet seks nye hydrokarbonsystem.

– Vi blir lagt merke til på verdensbasis, mener Dodson.

Han mener det er mange avgjørende faktorer for Statoils letesuksesser, men trekker spesielt fram villigheten til å ta nok risiko.

– Det er det viktig å tenke på når det butter litt imot. I tillegg er det viktig med gode data, teknologi, mennesker og kompetanse, påpekte letedirektøren.

Les også: Disse tre oljeblokkene kan vise at Norge har hatt rett om Svalbard siden 1920

– Ikke de som kutter mest

Statoil boret i fjor 50 letebrønner totalt, 19 av dem på norsk sokkel, og var med det det mest aktive leteselskapet i Norge. De er så langt også selskapet som har meldt inn flest brønner for 2015.

Samtidig er det ventet at investeringene på norsk sokkel vil falle. Ifølge Oljedirektoratets prognoser vil investeringene synke med hele 15 prosent fra 2014 til 2015, mye på grunn av lav oljepris. Oljedirektør Bente Nyland har påpekt at investering i leting er noe av det første som påvirkes.

Det viser allerede igjen i planene som er rapportert inn til OD. I fjor ble det boret totalt 56 letebrønner. Til neste år er det foreløpig kun planlagt 40.

Statoil har likevel ikke planer om å holde særlig igjen, verken i Norge eller internasjonalt, skal vi tro konserndirektøren for leting.

– Vi har et ganske ambisiøst leteprogram for 2015. Statoil vil neppe være blant selskapene som kutter mest på dette, poengterte Dodson, men legger til at de også må forholde seg til feltpartnernes ønsker.

Les også: Her flyter Goliat - før to måneders reise til Norge

Satser i nye områder

Internasjonalt har Statoil planer om posisjonere seg i nye områder i 2015, og Dodson nevner Myanmar og Bangladesh. I tillegg vil de styrke sine posisjoner i andre nye områder, som Australia, New Zealand og Columbia.

– Norsk sokkel er ikke nok til å oprettholde produksjonsraten til Statoil. Vi kan ikke stå stille, og må fylle på med nytt leteareal. Strategien vår er å prøve å ta store posisjoner, tidlig, forklarte han. 

Mer spesifikk enn det ønsker derimot ikke Dodson å være om Statoils leteplaner for det kommende året.

Han holder kortene tett til brystet før Statoils kapitalmarkedsdag, fredag 6. februar. Her legger selskapet fram sine økonomiske resultater for 2014, og presenterer noen av planene for året som kommer.

Det var på denne dagen i fjor selskapet lanserte kuttplanene på 1,3 milliarder dollar i kostnader hvert år fra 2016.

Les også:

Sparer opptil 100 arbeidstimer dagen med mobile løsninger

Patentstyret ber amerikansk oljegigant saksøke norske gründere

Overproduksjon i USA gjør at oljeprisen faller. Nå skal landet ØKE produksjonen