PR-HJELP: Statnett skal få hjelp fra PR-byrået Burson-Marsteller med å utarbeide "gode budskap og historier" rundt scenarioene i nettutviklingsplanen. (Bilde: Stein Jarle Olsen)

Statnett vil være "objektiv ekspert"

  • Kraft

Burson Marsteller skal hjelpe Statnett med å gjøre scenarioene i nettutviklingsplanen kjent for en bredere målgruppe enn kun energispesialister.

Ifølge en avtale som Teknisk Ukeblad har sett, skal PR-byrået gi “bistand til å utvikle gode budskap og historier” rundt de ulike scenarioene".

Strategi

Ifølge avtalen skal det utvikles en kommunikasjonsstrategi for hele nettutviklingsplanen.

“Fokus bør være på hvordan Statnett kan bli en premissleverandør i kraftmarkedet, gjennom en posisjon som en ‘objektiv ekspert’ med en klar og tydelig stemme”, skriver PR-byrået.

Statnetts kommunikasjonsdirektør Tor Inge Akselsen bekrefter overfor Teknisk Ukeblad at han mener Statnett bør fremstå som en “objektiv ekspert”.

Les også: Får eksperthjelp etter monstersommer

FORTSETTER: ¿ NORD-LINK og NorGer går siden om side, hånd i hånd, sier kommunikasjonsdirektør i Statnett, Tor Inge Akselsen til Teknisk Ukeblad.
– Mangler politisk forankring OBJEKTIV EKSPERT: Statnett bør fremstå som objektiv ekspert, mener PR-byrået Burson-Marsteller og Statnetts kommunikasjonsdirektør Tor Inge Akselsen. Trond Isaksen/Statnett

– Mangler politisk forankring

Nettutviklingsplanen er Statnetts viktigste planverktøy for hvordan sentralnettet skal utvikles de kommende årene. Men “planen mangler tilstrekkelig politisk forankring”, heter det i avtalen.

Statnett har ifølge avtalen “en stor utfordring i å få større samfunnsoppslutning om nettutviklingsplanene gjennom å få fram sammenhengene, konsekvensene og paradoksene i de valgene vi står overfor når vi skal oppnå målene på forsyningssikkerhet, klima og verdiskaping”.

Målet bør ifølge Burson-Marsteller være “å skape allmenn og politisk aksept for viktigheten og behovet for nye store nettutbygginger og kabler til utlandet“.

“Statnetts sentrale rolle i det norske kraftmarkedet, og Statnetts mandat, gir Statnett en viktig i rolle i å sikre en utvikling av kraftmarkedet som samfunnet som helhet er tjent med”, heter det videre.

Les også: – Ikke bruk statens penger på tre-etanol

Utenlandskabler

Mye av grunnmaterialet for kommunikasjonsstrategien er ifølge Burson-Marsteller allerede utarbeidet gjennom tidligere prosjekter hvor selskapet har hjulpet Statnett med å utvikle kommunikasjonsstrategier og

håndbøker, blant annet for Sima-Samnanger-prosjektet.

PR-byrået jobber nå med å utarbeide en budskapsplattform for Statnetts utenlandskabelprosjekter og mener Statnett vil kunne hente ut “synergieffekter” dersom dere ser de ulike prosjektene i sammenheng

Burson-Marsteller skal ha 250 000 kroner for jobben.

– Hvorfor bruker Statnett Burson-Marsteller?

– Fordi vi har en avtale med Burson Marsteller som gir oss anledning til å bruke dem i sammenhenger der vi selv ikke har kapasitet innomhus, sier Akselsen.

Les også: – Kunne fått et bedre månelandingsprosjekt