Statlige peanøtter og tull

Smarte brønner

Artikkelen "Luringer på havbunnen" i TU nr. 15/02 om at vi i Norge er verdensledende innen "intelligente" kompletteringer kan jeg gi min fulle støtte til. Jeg har selv sett i en rekke samlinger og møter, der dette temaet er fokus, at nordmenn har hatt meget sentrale og styrende roller. Denne type kompletteringer er av en eller annen grunn teknologiløsninger som lett forstås av nordmenn. Kanskje det har med at vi i grunnen er meget krevende brukere av avansert teknologi også privat, i forhold til den "vanlige" utlending?

Det etterlyses et større utviklingsprogram for å få frem pålitelig utstyr. Dette er nok en gang oppmaling av gamle norske fraser.

Når skal man skjønne at de statlige program som her gis innen denne teknologi, er peanøtter og tull? Se på størrelsen av økonomiske midler og organisasjoner de fire store utenlandske serviceselskapene bruker innen dette markedet. Hver av dem bruker flere ganger mer enn de midler som til sammen er stilt til rådighet for norske selskaper som f.eks. søker Demo 2000. Skal man ha håp om å gjøre noe her i Norge innen dette markedet, er det så absolutt verdensledende personell og små teknologibedrifter tilgjengelig her i landet, men man må ha et stort industrilokomotiv involvert, samtidig som helt andre investeringer er nødvendig enn det man her på berget er vant til.

Kanskje man snart bør innse at "toget er gått" for norske bedrifter og instanser som fremdeles drømmer om at vi i Norge har noe vesentlig å tilføre dette teknologiområdet?

Industrien (oljeselskapene) har en rekke ganger allerede vist at man ikke vil slippe til små norske selskaper til å bli en betydelig leverandør av "intelligente" kompletteringer, og da ikke minst de selskaper som er dominert av nordmenn i roller der de har mandat til å foreta valg av teknologi eller leverandør. Det er mye dette som har skylden for at norske leverandører ikke har eller vil komme inn på dette markedet.

Mitt råd til norske selskaper eller privatpersoner som mener de har noe å tilføre denne industrien er

Patentsøk ideen.

Produser skikkelig informasjon om ideen (komplett, slik at til og med far kan forstå det, på skikkelig engelsk).

Kjør noen runder med eksperter innen denne teknologien og dette markedet. Disse må gjøre sitt beste for å slakte ideen. Kartlegg konkurrerende teknologier. Intet er mer pinlig enn å presentere det for en partner/kunde, og så finne ut at John Blow i Lafayette har noe lurere.

Etter denne slakteprosessen, lag om igjen informasjonen om ideen. Lag dritbra animasjon! Vær bedre enn de andre.

Om du ikke sitter på erfaring eller kunnskap selv til å overtale kjøpere om at dette er løsningen de bare ha, kjøp assistanse.

Avtal møter i Houston (ikke i Stavanger eller Aberdeen) med dem som sitter på topp hos de leverandørene som vil ha interesse for teknologien.

Selg ideen til en av disse, eller inngå forpliktende samarbeid.

Glem Demo 2000 og liknende programmer inntil man har fått utført ovenstående, om man i det hele tatt har tålmodighet til å vente på slike offentlige midler. (Husk at toget går - og det går fort!)

Til slutt: Det har vel sjelden i noen industri kommet mer idiotiske navn opp enn "smarte" brønner eller "intelligente" kompletteringer? Har noen forslag til bedre navn? Det beste som vel har kommet, er vel Saga/Statoils forslag, som var DIACS - Downhole Instrumentation And Control Systems.

Henning Hansen,

Randaberg