KRAFT

Statkraft skulle investere i selskaper som kan «endre energimarkedet». Her er den første investeringen

Investerer i Google-konkurrent.

Det nye investeringsselskapet Statkraft Ventures plasserer sine første millioner i det tyske oppstarts-selskapet Tado, en betydelig europeisk konkurrent til Googles smart-termostatselskap Nest.
Det nye investeringsselskapet Statkraft Ventures plasserer sine første millioner i det tyske oppstarts-selskapet Tado, en betydelig europeisk konkurrent til Googles smart-termostatselskap Nest. Bilde: Tado
7. okt. 2015 - 15:16

Tidligere i år opprettet Statkraft et eget investeringsselskap som skal jakte på gode investeringer blant "eksepsjonelle gründere med potensial til å endre energimarkedet".

Nå har Statkraft Ventures GmbH offentliggjort sin første kandidat.

Les også: Svensk professor hevder han har påvist kjernefusjon i liten skala

Smart oppvarming

Investeringsselskapet plasserer sine første 18,6 millioner kroner i det tyske oppstarts-selskapet Tado, en betydelig europeisk konkurrent til Googles smart-termostatselskap Nest.

Tados smart-termostat og smart-aircondition-kontroll gjør det mulig å koble gamle og nye oppvarmings- og kjølesystemer til internett.

– Vi ser stor verdi i at Tado tilbyr en plattform for å operere og optimalisere en stor base med forskjellige enheter for sine kunder. Deres potensiale tilå transformere energimarkedet er enormt, sier Matthias Dill, daglig leder i Statkraft Ventures i meldingen.

Denne dingsen til noen hundrelapper: Denne dingsen til noen hundrelapper gjør den gamle bilen din smart

Geo-posisjonering

Ifølge Tado-gründer Christian Deilmann, som har latt seg intervjue av Techcrunch, skiller Tado seg fra andre aktører for intelligent oppvarming ved at applikasjonen bruker smarttelefonens geo-posisjonering til å analysere når brukeren forlater hjemmet og kommer tilbake - og justerer oppvarmingen eller kjølingen etter brukerens bevegelser.

Dermed gjør det ingenting om brukeren glemmer å skru av aircondition-anlegget.

Så snart brukeren er på vei hjemover, reagerer applikasjonen og varmer eller kjøler boligen til ønsket temperatur. Hvordan teknologien håndterer flere ulike medlemmer av husstanden, står det ingenting om.

Dette skal, igjen ifølge Deilmann, være en bedre enn en såkalt "selvlærende" tilnærming som Nest bruker, eller forhåndsinnstilte programmer.

Les også: Nå går elektrogigantene sammen for å pushe smarthus

Styrer varmekjeler

En vesentlig fordel er at Tados løsninger kan benyttes på mange ulike systemer.

 "I motsetning til andre smart-termostater støtter Tado 95 prosent av alle europeiske varmesystemer fra over 350 ulike leverandører", står det i Statkrafts pressemelding.

En annen potensiell fordel er at teknologien skal kunne kobles på seriekoblede varmekjeler, og styre oppvarmingen mer effektivt, samtidig som den overvåker og rapporterer om feil på hele anlegget.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

I september lanserte Tado to såkalte IFTTT-kanaler, som lar brukeren koble termostaten og aircondition-anlegget til andre smarthjem-systemer.

IFFTTT-kanalene (If this then that) lar brukeren sette opp automatiserte oppgaver for ulike apparater, uten at han eller hun trenger forhåndskunnskaper om programmering.

Statkraft Ventures har base i Düsseldorf og ser på investeringsmuligheter i hele Europa. Fondet har som mål å investere snaut 100 millioner kroner i året.

Les også: Lagret strøm i Nissan Leaf-batterier og halverte strømregningen

Tar inntekter fra kraftbransjen

Statkrafts nye investeringsselskap kan sees i lys av eksplosjonen av små og mellomstore selskaper som tilbyr ulike teknologier som gjør strømforbrukerne i stand til å intelligent styre og regulere eget strømforbruk, og til og med å produsere sin egen strøm.

I fjor advarte blant annet forsker Per Espen Stoknes ved Handelshøyskolen BI om at Google og Apple vil ta inntekter fra kraftbransjen.

– Hjemmet er den nye kamparenaen for IT. Markedsføringsmarkedet er mye mer rentabelt enn strømgreiene. Apple og Google kommer inn og tar kunderelasjonene. De posisjonerer seg mellom kunden og elektronene deres, sa Stoknes på Statnetts Høstkonferanse i fjor.

Irriterende smarthus: Irriterende smarthus sparte 74 kroner på et halvt år og bestemte selv når stekeovnen skulle være på

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.