Nav skårer bare middels både på interne systemer og elektroniske tjenester i en gjennomgang gjort av Difi. (Bilde: Espen Zachariassen)

– Stat og kommune er digitale sinker

Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) har undersøkt 98 tjenester fra 20 offentlige virksomheter, blant dem Nav, Statens lånekasse, politiet og Skatteetaten, skriver ukeavisen Mandag Morgen.

Kun 1 av 3

Rapporten viser at 82 prosent av skjemaene foreligger elektronisk, men at bare 36 prosent kan leveres på nett.

Difi mener dette er for dårlig, særlig når man tenker på hvor stor oppmerksomhet digitalisering har fått de siste årene. Direktoratet er heller ikke tilfreds med at folk faktisk må troppe opp på et kontor for å hente 15 prosent av skjemaene.

Nav sliter

Fornyings- og administrasjonsminister Rigmor Aasrud (Ap) innrømmer at tempoet må opp, selv om mye bra er gjort med de store tjenestene.

– Da tenker jeg særlig på selvangivelsen, Lånekassen og Statens pensjonskasse, som er godt i gang. Men det er klart det er mye ugjort, for eksempel hos Nav, sier Åsrud.

Trykk

Nav skårer middels både på interne systemer og elektroniske tjenester. Samtidig er Nav den etaten som er nærmest folk flest, og Difi er derfor ikke imponert.

– Det bør legges et betydelig trykk på å få systemene til Nav opp på et nivå som tilfredsstiller dagens samfunn og moderne brukere, heter det i evalueringen.