TUNG TRAFIKK: Trafikken på nye E18 vil variere fra 9000 til 30.000 biler i døgnet, og passere 40.000 kjøretøyer om sommeren, ifølge Vegvesenets beregninger. (Bilde: Sttens Vegvesen)

Startskudd for Norges største samferdselsprosjekt

  • nyheter_bygg

Veifakta

38 km firefelts motorvei mellom Grimstad og Kristiansand

Totalt 80 større og mindre konstruksjoner

De fem største byggverkene er:

Verven bru 220 meter

Kaldvellelva bru 130 meter

Egelund miljøtunnel 250 meter

Bjellandsvad bru 400 meter

Nottangen bru 220 meter

Prosjektet inneholder 7 fjelltunneler med samlet lengde på om lag 5740 meter:

Kvernåstunnelen 150 meter

Skifjelltunnelen 1060 meter

Songefjelltunnelen 350 meter

Brattheitunnelen 1560 meter

Steinsåstunnelen 130 meter

Løeheitunnelen 130 meter

Studeheitunnelen 300 meter

Agder OPS Vegselskap skal bygge og drifte den nye veistrekningen i 25 år.

Bak dette selskapet står tyske Bilfinger Berger, danske Phil & Søn og skipsrederen Petter Sundt. Formelt er selskapet ennå ikke stiftet, i skrivende stund er ikke daglig leder ansatt.

Det kan bli mye å gjøre for lokale selskaper.

– De har gitt uttrykk for at de skal knytte til seg en stor andel lokale entreprenører og leverandører, sier prosjektleder Nils Ragnar Tvedt i Statens vegvesen, region sør.

Stor-jobb

Rambøll Norge er ansvarlig for prosjekteringen sammen med designavdelingen til Bilfinger Berger. Rambølls andel er tre fjerdedeler, som beløper seg til noe over 90 millioner kroner.

– Vi har aldri hatt en så stor jobb på veisektoren i Norge , sier sivilingeniør Bjørn Martens hos Rambøll. Bilfinger Berger har ansvaret for halvparten av broene og to av tunnelene, resten blir Rambølls jobb.

– Gardermoen var større, men det var delt opp i flere mindre prosjekter. Som enkeltprosjekt er dette det største samferdselsprosjektet i Norge noen gang, sier Martens.

Syreholdig fjell

Han forteller at den største utfordringen blir det sulfidholdige fjellet i Lillesand kommune. Paragneisen i området inneholder forholdsvis mye av mineralet jarositt. Det kan senke ph-verdien, på det verste ned til 2,5.

– Da er det nesten ren syre. Det fører til at vi må ta spesielle hensyn til betongkvalitet, noen steder kan vi ikke bruke betong i det hele tatt, sier Martens.

NGU-rapport

Norges Geologiske Undersøkelser har laget en rapport om forholdene. Rambøll er nå i ferd med å verifisere denne med egne undersøkelser.

– Vi har ønsket at de gjør minst mulig før kontrakten er signert, sier Tvedt ved Statens vegvesen, region sør. Forberedelsene til anleggsdriften har så vidt startet. Noe hogst er gjort, og vann- og avløpsrør er flyttet. Nå kommer farten og intensiteten i arbeidet til å øke. Høyspentledninger må flyttes og anleggsveier forberedes.