MYE STÅL: Stålbjelker med en totalvekt på 550 tonn er sveiset sammen på Fjesetbrua mellom Støren i Midtre Gauldal og Røros. (Bilde: Statens vegvesen)
DYR: Totalkostnaden for veiprosjektet Fjesetbrua er en del av, blir betydelige høyere enn først antatt. 92 millioner kroner er prisen, etter at entreprenørkostnadene har blitt 40 prosent høyere enn først antatt. (Bilde: Statens vegvesen)
KORT MEN VIKTIG: På knappe 2 km ny vei unngås både Osøy bru, en trang jernbaneundergang og de bratte Fjesetbakkene. (Bilde: Statens vegvesen)

Stålleveransene svikter Rv 30

Fjesetbrua bygges på Rv. 30 mellom Støren og Røros for å bli kvitt den verste flaskehalsen på strekningen.

Utsatt "noen måneder"

Brua, som går over elva Gaula og Rørosbanen, vil gjøre så trafikantene slipper den trange jernbaneundergangen, de bratte Fjesetbakkene og den smale Osøybrua.

08.08.08 skulle være den symbolske åpningsdatoen, men på grunn av forsinkede stålleveranser har ikke hovedentreprenøren Mesta fått brua klar. De antar at det blir snakk om "noen måneder" forsinkelse.

550 tonn stål

Fjesetbrua skal bli 220 meter lang, og settes sammen av 16 meter lange stålbjelker med en snittvekt på 23 tonn.

Flere bjelker med steghøyder mellom tre og fire meter er sveiset på plass. Totalt vil brua ha 26 stålbjelker i forskjellige størrelser, og en totalvekt på cirka 550 tonn.