Alt er tøft med den nye Mercedes E-AMG. (Bilde: Mercedes)

Sprekere enn sprekest

  • samferdsel2

Pakken E-AMG inneholder en spesiell front med større luftinntak, bak sitter to digre eksosrør med forniklet tut – god plass til pariserloff.

Eksosanlegget er avstemt hos Walker og gir en ”rikere” lyd enn originalen.

Felgene er femekrede og sølvlakkerte 18 toms med 9 toms bredde, på dem sitter fete 245/40 R18-dekk foran og 265/35 R18 bak.

Hjulopphenget har stivere støtdempere, strammere fjærer og fartsfølsom servostyring.

Naturtro

Kikker du inn i bilen ser du forseter med bedre sidestøtte, kledd med naturtro kunstskinn fra Artico.

Rattet er en sportsversjon, skinnkledd med det samme. Pedalsettet er i børstet rustfritt stål (perforert), velurteppene på gulvet bærer bokstavene AMG.

Modeller med automatkasse har den nye 7G-TRONIC Sport version – syvtrinns; egentlig kunne vel bilen like gjerne hatt en trinnløst variabel kasse men det er mindre sporty, mener AMG.

I modus M kan du selv gire, med padler bak rattet a la Schumachers F1 Ferrari. Stort er det også at akselerasjoen fra null til hundre nå er redusert fra 6,9 til 6,7 sekunder i E350 og fra 5,3 til 5,1 i E500. Digre V-åttere drar farkosten.

For de sanne A-entusiaster

Litt trist kanskje at det er så lite her som kan komme den vanlige Mereceds-kunden til gode.

På den annen side er dette biler for de sanne Autobahn-entusiastene.

Men da er det jo dumt at begge kjørefelt der nede nå er fulle av trailere...