Språkforvirring på Melkøya

  • nyheter_bygg

I desember i fjor ble det oppdaget at flere av de156 pælene som bærer kaianlegget ikke holdt mål.

Sementen var vasket ut og betongpælene hadde soner som var svekket eller som kun bestod av utvasket sand og grus.

Nå sier Kasper Nordmelan, administrerende direktør hos entreprenøren AF Spesialprodukter, at selskapet vil styrke både prosjektledelsen og driftsledelsen.

- Vi brukte nye arbeidslag med flere nasjonaliteter. De var satt sammen av folk fra både Norge, Sverige og Danmark. Noen av disse har vært ukjent med våre rutiner, sier Nordmelan. Han antyder at årsaken kan ligge her.

Flere kontrolledd ville sannsynligvis gitt bedre resultat. - Vi har desverre ikke evnet å få kompetansen ut i ytterste ledd. Prosedyrene våre har ikke tatt høyde for at feil kan bli gjort. Nordmelan vil ikke legge ansvaret på personer. - Vi analyserer fortsatt, men det er klart at det er selskapet som har sviktet, ikke enkeltpersoner.

Katodisk beskyttelse

Betongen er støpt i stålrør som var forutsatt å ruste bort etter noen år. Nå skal disse sikres et langt og bærende liv.

- Stålrørene på samtlige pæler har kapasitet til å brukes på denne måten, sier prosjektleder Morten Vinje i Statoil. Han ønsker å tone ned omfanget og alvoret i skadene og sier det er enighet om denne reparasjonsmetoden..

Nordmelan er ikke like sikker på om katodisk beskyttelse er tilstrekkelig alene. - Som hovedprinsipp ja, men vi vurderer også om det skal settes inn stålkjerner i noen av rørene for å ta opp strekk, sier han.

Alle detaljer for reparasjonene er ennå ikke klarlagt. De totale reparasjonskostnadene er anslått til rundt 10 millioner kroner.