(Bilde: Junge, Heiko)

– Sporbremsene løsnet ukontrollert

Godsvognene som endte sin ferd i Sjøen ved Sjursøya i Oslo onsdag, ventes å være heist opp fredag. Havarikommisjonen mener togets sporbremser løsnet ukontrollert da den siste vognen var koblet til ulykkestoget.

Arbeidet med å heve vognene og rydde området pågikk for full torsdag formiddag.

Når vognene er hevet, vil de bli fraktet til Alnabru for nærmere undersøkelser, opplyser operasjonsleder Vidar Hjulstad i Oslo politidistrikt til NTB.

Redningsmannskaper har ikke funnet flere omkomne eller skadde personer.

Tre menn er bekreftet omkommet etter ulykken, og to menn og en kvinne er innlagt på Oslo universitetssykehus Ullevål. Tilstanden til kvinnen er alvorlig og ustabil.

Ble varslet

I løpet av det knappe døgnet som er gått siden ulykken, er det blitt kjent at Sjøtrafikktjenesten for Oslofjorden ble varslet da godstoget var på vei nedover mot Sjursøya. Men ulykken var allerede et faktum før tjenesten mottok dette varslet.

Distriktssjef Terje Sørensen for Sydhavna, området der ulykken skjedde, var på Sjursøya da dramaet fant sted.

Da han fikk vite om varselet som ble sendt fra VTS-sentralen til Sjursøya, var ulykken allerede skjedd, forteller han til NTB.

– Fra vinduet kunne jeg se røykskyer i området, og kort tid etter var politi og redningsmannskaper på plass, forteller han

Tragedien

Tragedien førte torsdag til at Stortinget, av respekt for de omkomne og skadde, valgte å utsette en planlagt behandling av problemene ved jernbanen. Visepresident Line Henriette Hjemdal (KrF) kunngjorde beslutningen torsdag morgen.

Onsdag ble det også kjent at en mindre bedrift i Oslo ble ekstra hardt rammet av tragedien. Tre av bedriftens ansatte var på jobb i bygget som ble truffet av godsvognene. En av de tre omkom De to andre ble skadd. En fjerde medarbeideren oppholdt seg i en lastebil på havneveien, rundt 300 meter fra terminalen. Lastebilen ble truffet av en av togvognene som sporet av, men mannen slapp fra sammenstøtet med lettere skader.

Løsnet ukontrollert

Havarikommisjonen er torsdag kommet til at sporbremsene på det løpske godstoget løsnet ukontrollert etter at den 16. vognen var koblet på settet. Nå jobber de med å finne ut hvorfor.

Avdelingsdirektør Kurt A. Olsen i divisjon for jernbanetransport i Statens havarikommisjon slår fast at sporbremsene var på fram til den siste vognen ble koblet på resten av togsettet litt over klokken 13 onsdag.

– Hvorfor bremsene løste seg ut ukontrollert, og toget kom i bevegelse, det vet vi ikke. Sporbremsen var aktivisert, og så slapp den på en eller annen måte. Om dette skjedde etter en manuell operasjon, bevisst eller ubevisst, eller om en teknisk installasjon har sviktet, vet vi ennå ikke. Vi ser på begge muligheter, sier Olsen til NTB.

Etter ulykken er det også konstatert at an avsporingsveksel ved Alnabru-terminalen ikke virket da toget satte seg i ukontrollert bevegelse. Avsporingsvekselen skal hindre at løpske tog slipper ut av terminalområdet. Avsporingsvekselen ble installert etter en tilsvarende ulykke i 1981 da et lokomotiv endte sin ferd i en buffer ved Oslo S. (©NTB)