For rundt 100 millioner kroner overtar dermed NextGenTel både bredbånds- og bredbåndstelefonivirksomheten til Tele2 i Norge.
Salget omfatter rundt 74.000 faste bredbåndskunder og 23.000 bredbåndstelefonikunder.
- Veiskille
– Vi har kommet til et veiskille der vi enten må investere ytterligere i bredbåndsvirksomheten eller rendyrke vår kjernevirksomhet som er mobil- og fasttelefoni. Vi skal utfordre mobilduopolet og mener NextGenTel er den riktige aktøren til å videreføre bredbåndskundenes interesser, sier Haakon Dyrnes, administrerende direktør i Tele2 Norge.
NextGenTels andel i bredbåndsmarkedet øker fra rundt 15 prosent til 22 prosent med oppkjøpet.
En god nummer to
– Dette oppkjøpet vil ytterligere befeste NextGenTels posisjon som den største utfordreren i bredbåndsmarkedet i Norge, sier Jan-Dagfinn Midtun, administrerende direktør i NextGenTel i en pressemelding.
Avtalen mellom Tele2 og NextGenTel forutsetter godkjennelse av relevante myndigheter.