Sperrer for cyberspace

  • ikt

Det viser en undersøkelse foretatt av analyseselskapet TimeGlass. Dersom 7 prosent sperre er gjennomsnittet på årsbasis, betyr det at brukerne betaler 40 - 60 millioner kroner pr. år for mislykkede oppkoblinger.

Forskjellene er store mellom aktørene, opplyser Tore Aarønæs, daglig leder i TimeGlass. – Telenor kommer samlet sett best ut i våre analyser med kun 2 prosent sperre, mens WorldOnline, Enitel, VG, Spray og NetCom ligger alle under 5 prosent. For analoge oppkoblinger hadde faktisk Enitel, Spray og WorldOnline null sperre i perioden, sier Aarønæs.

ISDN svikter

LibertySurf, SenseWave, Start og Tele2 var også med i undersøkelsen, og de kommer dårligst ut. En av dem hadde hele 32 prosent sperre. Undersøkelsen viser også at det er nesten dobbelt så høy sperre på ISDN-tilkoblinger (8,7 prosent) som på analoge tilkoblinger (4,9 prosent).

– Dette tyder på at kundetilstrømningen på ISDN har overgått operatørenes evne til å utvide sine ISDN-aksesser. En oppkobling på ISDN tar i snitt ca. 5 sekunder, mens du i snitt må vente opp under 40 sekunder på en analog oppkobling, hvilket forklarer den store tilstrømningen av ISDN-surfere, sier Aarønæs.

Økende responstid

TimeGlass har målt kvaliteten hos norske Internett-tilbydere i ett år og funnet at den gjennomsnittlige responstiden har økt med rundt 20 prosent. – Dette tyder på at veksten i bruk har vært sterkere enn operatørenes evne til å øke kapasiteten. Det er sannsynligvis en sammenheng mellom den relativt høye sperreprosenten og den økende responstiden hos operatørene, sier Aarønæs.

Men ikke alle gråter. Telefoniaktørene tjener gode penger – også på sperre. Med utgangspunkt i at det nå er over en million private Internett-brukere her i landet, foretas det et sted mellom tre og fem millioner Internett-oppringninger hver dag. Dette representerer oppkoblingsinntekter for telefonioperatørene mellom en halv og en hel milliard kroner pr. år.

Bredbånd gir løsningen

Denne høye sperreprosenten for telefonibasert Internett-oppkobling bør være et godt salgsargument for aktørene som nå tilbyr bredbåndsaksess. Ved bruk av leid linje, kabel, ADSL og lignende blir man reddet av alltid på-funksjonen. Dermed er sperre og annen ventetid i forbindelse med oppkobling en saga blott.

TimeGlass AS er et norsk selskap som har spesialisert seg på tekniske kvalitetsmålinger for Internett-baserte tjenester. Selskapet har gjennomført uavhengige målinger siden februar 2000 og gjennomfører nå ca. 5000 oppkoblings- og nedlastingsmålinger hver uke. Analysene tilbys Internett-leverandører og andre aktører i det norske telekommarkedet.

Nøkkeltall og informasjon om målingene finnes på www.timeglass.com.