FREMTID: Slik tenker Mitsubishis formgivere seg at fremtidens SUV skal kunne se ut. De tenker seg også at slike kjøretøyer skal kunne utstyres med brenselcelle og el-motor i hvert hjulnav. (Bilde: Mitsubishi)
I NAVET: Mitsubishis navmotor i nærbilde, slik den i Tokyo vises på utstillingsmodellen av konseptbilen Lancer Evolution. (Bilde: Mitsubishi)

Spennende japanere

  • samferdsel2

Den japanske motorgiganten har hvilt seg lenge på årene. Nå kommer de for fullt.

Fremst blant nyhetene er Mitsubishi Outlander og Concept-X; konseptmodellen til Lancer Evolution X.

Tokyo-utstillingen er det viktigste utstillingsvinduet til Japanske produsenter. Årets motorshow er intet unntak.

Både Mitsubishi Outlander og Lancer Evolution X vil snart være aktuelle i Norge.

På Mitsubishi-standen kan du også se konsept- og utstillingsbiler som viser fremtidens modeller, og den designmessige retning Mitsubishi nå har valgt.

Sammen med de aktuelle norgesmodellene, kan presse og publikum også se Consept D, den lille ”i”, og ikke minst Lancer Evolution MIEV med EL motor.

Fremtiden: Concept-X

Med Concept-X indikerer Mitsubishi hvordan fremtidens design og teknologi vil bli. Med en front som får en til å tenke på Mitsubishi Concept-sportback kommer Concept-X med en turboladet aluminiumsmaskin døpt MIVEC (Mitsubishi Innovative Valve Timing Electronic Control).

En sekstrinns girkasse styres fra rattet. Videre får Concept-X fabrikkens nye 4WD teknologi, også kalt ”Super All Wheel Controll (S-AWC). Denne nyvinningen sies å gi sterkt forbedrede kjøreegenskaper under alle forhold. For å gjøre bilen lettest mulig er store deler av karosseriet laget i aluminium.

New-age minibil

Da Mitsubishi skulle kreere den lille konseptbilen “i” hadde de tre behov de ønsket å innfri; et originalt eksteriør med romslig interiør, stor kollisjonssikkerhet, og høy kjøreglede.

Ønskene ble innfridd ved å plassere motoren innvendig og litt bak i bilen. Motorens plassering gjør det mulig å plassere hjulene enda lengre frem, samtidig som innvendig plass økes.

Flytting av motoren gir også designmessige friheter som har blitt godt tatt vare på.

Elmotor i navet

Den nye navmotorteknikken til Mitsubishi innebærer at motoren plasseres på innsiden av selve hjulnavnet. På den måten sparer man plass, motorkraften øker betraktelig og dreiemomentet kommer raskere.

Ikke minst gjør denne nyvinningen det mulig å få til 4 hjulstrekk på en EL bil. I Lancer Evolution utvinnes 50kW pr hjul, altså rundt 270 HK totalt. Strømmen hentes fra litiumbatterier med forbedret levetid.

Mitsubishi ser også for seg at løsningen med motor plassert på hjulene ikke minst vil kunne brukes i biler med hybridmotor og brenselceller. GM har vært inne på dette tidligere.