STOR TRO: Daglig leder Svein Terje Bakkeng og ingeniør Berit Nordseth Moen ved sparkprodusenten Norax har spente forventninger til den nye Supercross-sparken. (Bilde: Jon Iver Grue)
VEKKER OPPSIKT: Supercross-sparken har et navn som lever opp til utseendet. (Bilde: Jon Iver Grue)

Spark for skaterne

  • arkivnyheter

TYNSET: De synes kanskje ikke at vanlig trespark ikke er så kult lengre. Den trendy sparken Supercross skaI få opp interessen og skal i første omgang produseres i en serie på 200.

– Opphavet til Supercross ligger så langt tilbake som 2006. Da var designstudenten Hallstein Hjortland fra Bergen her og utviklet sparken. Det ble ikke til noe mer enn skisser, men på nyåret tok vi fram skissene igjen og viste dem til en av kundene. Vi ble enige om å lage en protype som sto ferdig rett før påske, sier ingeniør Berit Nordseth Moen.





På markedet etter høstferien

Supercross-sparken er allerede testet under høydeopphold i Tronfjell, 1.666 meter over havet. Uka etter høstferien blir den distribuert til butikker over hele landet, som Coop og gjennom byggevaregrossisten RKC.

– Vi er veldig spent på responsen og håper å øke produksjonen etter hvert. Fordelen med nysparken er at vi kan produsere alt som trengs her på Norax. Det betyr at vi på kort varsel kan kaste oss rundt og produsere ubegrenset med Supercross, fortsetter Nordseth Moen. Det eneste som må “hentes inn” er cellegummi til sete og rygg som leveres av Protex i Holtålen. Cellegummien gjør at det ikke blir så kaldt for rumpe og rygg å sette seg på sparken på sprengkalde vinterdager.





Første spark som ikke er i tre

Supercross er den første sparken Norax produserer som kun er av aluminium og stål. De andre modellseriene Tarzan, Rapp og Nansen har hittil vært av stål og tre. Bedriften på Tynset samarbeider med Red Bull om Supercross Sparkstøtting i Grefsenkollen i Oslo, og har de siste årene sett at volumet på juniorsparker har økt. Sist vinter stilte 48 lag på startstreken for å kjøre fortest mulig ned slalåmbakken på kule og røffe sparkstøttinger.

– Det betyr at byungdom bruker spark i større grad enn før, og at det ikke bare er et fenomen for bestemødre, smiler Nordseth Moen. I første omgang håper Norax å få solgt 1.000-2.000 Supercross-sparker, men mye avhenger av om det blir en kald og snørik vinter. Den nye sparken kommer foreløpig i damestørrelse, men planen er at den skal ut på markedet i alle størrelser.





18.000 sparker i året

Norax er den eneste sparkprodusenten i Norge, og forventer å produsere et totalt volum på 18.000 sparkstøttinger i år. Det er rekord i nyere tid. Den forrige rekorden ble satt under Lillehammer-OL i 1994.

– De første leveransene av spark har allerede gått ut til grossist for levering til sportskjeder og andre butikker som fører det over hele landet. Men sparksalget utgjør bare en femtedel av den totale produksjonen vår. Av andre ting leverer vi lehus i glass og stål til T-banestasjoner i Oslo, som Holmenkollen T-banestasjon . Akkurat nå har vi et transportanlegg for Leca Rælingen i produksjon. Vi har et bredt spekter av produkter og for vår del er sparkstøttinger et produkt som utfyller produksjonen godt, sier Nordseth Moen. Det er likevel sparkproduksjonen Norax er mest kjent forforteller daglig leder Svein Terje Bakkeng. Han gleder seg over at 2010 ble et veldig godt år med cirka 15.000 solgte sparkstøttinger. Nå krysser han fingrene for en kald og snørik vinter. – Det virker som sparkstøtting er et aktuelt produkt som har sin plass i markedet, fastslår han.

























. -