Sparer tid og penger

  • produksjon

Den digitale fabrikk skal sørge for heldigitalisering av produksjonsprosesser og dermed spare tid og penger.

Et av hovedtemaene på årets Hannovermesse var "den digitale fabrikk". Både fagseminarer og pressekonferanser dreide seg om problemstillinger knyttet til produksjonen der prosessorer og programvare skal gjøre det meste billigere, bedre og raskere. Noen glødet mer enn andre.

- Det er ingen tvil om at den digitale fabrikk forkorter planleggingstiden samtidig som kvaliteten på planene øker, hevdet IT-rådgiver dr. Stephen Braun fra konsulentselskapet T-Systems International, på et fagseminar. Braun gikk så langt som å tallfeste besparingene til opp mot 30 prosent på tid, 15 prosent på kostnader med en ytterligere gevinst opp mot 10 prosent i hva han kalte modningsgrad i produktet.

Mennesket i sentrum

Forskeren Sabine Bierschenk fra Fraunhofer IPA, (institutt for produksjon og automatisering) var mindre bastant: - Bak den digitale fabrikk ligger en visjon om at alle prosesser skal finnes i modeller og være simulert før produksjonen settes ut i praksis. Det er viktig at testene er fullstendige og dekker hele prosessen, understreket hun.

Bierschenk hevdet at forskningsinstituttene ikke er langt fra å oppfylle visjonen: - Men verktøykassen som trengs for å bygge den digitale fabrikk, er ennå ikke komplett. Bierschenk advarte mot å legge for mye vekt på programvare, og hun ga de mest glødende entusiastene et aldri så lite rapp over fingrene: - Mennesket står fortsatt i sentrum, og vi skal heller ikke glemme at det fortsatt er vanskelig å få forskjellige DAK/DAP-systemer til å kommunisere.

Carsten Macke, ansvarlig for digitalisering hos bilkonsernet VW, var også klar på at det er langt igjen til målet. Likevel mente han at det bare er å kaste seg i det, og ikke bli for opphengt i begreper og krav om programvare. VW har arbeidet med digitale fabrikker siden 1998. Prosessene tas i bruk både for nye modeller og for eksisterende. Hittil er det ikke gjennomført helt ut noe sted. Men det kommer.

- Det er to forhold som er viktige. For det første å få produktinnflytelse på et tidlig tidspunkt, deretter å sikre at den digitale fabrikk også blir en virkelig fabrikk. Det skal fungere, fastslo Macke.

Han delte oppgavene i fem: mennesket, organisasjonen, prosessen, metodikken og informasjonssikkerhet. - Hvis ett av disse fem feltene svikter, så sviker alt.

Skeptiske leverandører

Representanter for leverandørindustrien følte seg noe presset av økte krav til kostbar digitalisering. Flere deltakere på seminaret var skeptiske til hvor realistisk denne ideen er. Gjennomgående motforestillinger gikk på at dette var en greie for de store ressurssterke merkevareprodusentene som VW.

En av tilhørerne mente det ville være umulig å delta i slik omfattende digitalisering for leverandører som hadde forskjellige bilprodusenter som kunder.

- Volkswagen og Renault har vidt forskjellige produksjonsopplegg, dette går ikke, hevdet en frustrert representant for bildelindustrien.

- Nei, det er ikke bilprodusentene som er pådriverne, hevdet Braun. - Det er de mindre leverandørene som utgjør vår største kundegruppe når det gjelder den digitale fabrikk.