Arkivfoto av flyging med NGUs underhengende sonde. (Foto: Kjetil Malkenes Hovland)

ULYKKE MED AS350 OPERERT AV HELISCAN FOR NGU

Sonde under helikopter hektet seg fast i kraftledning

Alvorlig ulykke med nedleggingstruet kartleggingsvirksomhet.

Nok en gang har ei kraftlinje skapt alvorlige problemer for et helikopter.

Denne gangen gikk det heldigvis bra, da det kun var underhengende last som kolliderte med ledningen og flygeren fikk løst ut lasten, kommer det fram i en fersk rapport fra Statens havarikommisjon for transport (SHT).

Teknisk Ukeblad har nettopp omtalt teknologier det jobbes med for å hindre nettopp at helikoptre flyr inn i kraftlinjer og andre luftfartshindre.

Mineralleting i fjellet

Det var 21. september i år at et helikopter fra Heliscan fløy kartleggingsoppdrag for Norges geologiske undersøkelse (NGU) i Narvik kommune.

30 meter under Airbus Helicopters AS350 B3-helikopteret hang en sonde med sensorer som krevde at helikopteret fløy i en høyde på cirka 60 meter over bakken.

Flygingen ble gjennomført ved at man fulgte forhåndsdefinerte linjer. Fartøysjefens oppgave var å følge linjene ved hjelp av informasjon på en gps-basert indikator hvor de aktuelle linjene var lagt inn.

I tillegg til å følge linjen skulle også flyhøyden helikopteret hadde over terrenget være tilnærmet konstant.

Illustrasjon av flyging 60 meter over terrenget langs NGU linje 950.
I tillegg til å følge linjen skulle også flyhøyden helikopteret hadde over terrenget være tilnærmet konstant.Illustrasjon av flyging 60 meter over terrenget langs NGU linje 950. SHT/Google Earth

To forskjellige kart

Flygningen gikk i et fjellområde med store høydeforskjeller i terrenget, og flygeren hadde på et tidspunkt fokus på å komme seg under skydekket ved neste forhøyning, mens sondeoperatøren varslet om at de hadde en høyspentledning foran seg.

Bardufoss lufthavn. På kartlegging med NGU i Mauken-området i Målselv kommune, juni 2011.
Flygningen gikk i et fjellområde med store høydeforskjeller i terrenget, og flygeren hadde på et tidspunkt fokus på å komme seg under skydekket ved neste forhøyning, mens sondeoperatøren varslet om at de hadde en høyspentledning foran seg.NGU-sonden på Bardufoss lufthavn i 2011. Kjetil Malkenes Hovland

Fartøysjefen brukte NGUs gps-indikator og operatøren brukte papirkart. Det ga en mulighet for at de to hadde forskjellig oppfatning om nøyaktig hvor de befant seg.

Ifølge havarirapporten fikk flygeren kraftlinjen i sitt høyre sidesyn tidligere enn forventet og klarte ikke å unngå sammenstøt.

– Fartøysjefen kjente på helikopteret at sonden hektet seg fast i kraftlinjen. Dette ble også bekreftet av det han så i speilet. Han løste ut sonden fra helikopterets lastekrok ved samtidig å bruke elektrisk utløserknapp på stikka og mekanisk utløser på kollektivspaken, heter det i rapporten.

Stor arbeidsbelastning

Helikopteret hadde en hastighet på rundt 40 kilometer i timen da det traff kraftlinja. Det oppsto mindre skader på sonden og ingen skader på helikopteret.

Havarikommisjonen påpeker generelt at operasjoner med underhengende sonde som skal flyes i et spesielt mønster og i en gitt høyde over terreng med store høydevariasjoner medfører en meget stor arbeidsbelastning.

Slipper papir

Ifølge rapporten har HeliScan og NGU nå utstyrt operatøren som deltar på flygingene med Ipad med AirNav Pro-programvare, slik at vedkommende ikke lenger behøver papirkart for å holde seg orientert om helikopterets posisjon.

Programvaren i dette gps-systemet skal dessuten modifiseres med innlagte varselsoner rundt aktuelle hindre i de områdene hvor det skal flyes med underhengende sonde.

Når helikopteret kommer innenfor en definert avstand fra et hinder vil en rød linje dukke opp på indikatoren.

– Utførte og planlagte endringer vil kunne redusere flygerens arbeidsbelastning, men vil også gi sondeoperatøren oppgaver som har flysikkerhetsmessig betydning. Derfor bør operatør og NGU gjøre en risikovurdering med spesielt fokus på arbeidsfordeling, understreker SHT.

Slutt på kartlegging fra lufta

Det er uansett mye som tyder på at denne typen kartleggingsflyging går mot slutten.

Som følge av budsjettkutt vil NGUs programmer for geofysisk kartlegging i Sør- og Nord-Norge ikke videreføres i 2016.