Gigant: Solstads nye subsea-konstruksjonsskip blir 180 meter langt, 33 meter bredt og får en offshorekran på 900 tonn og rørleggingssystem med 4000 tonns karusell. Levering fra Vard Brattvaag blir i 2016. (Bilde: Vard/Global Maritime AS)

VARD BRATTVAAG

Solstad bestiller konstruksjonskjempe

Vard Brattvaag skal bygge det største skipet noen gang i verftets historie.

I andre kvartal 2016  skal Vard Brattvaag levere et 180 meter langt og 33 meter bredt offshoreskip til Solstad.

Skipet blir spekket med utstyr og verktøy for avanserte og krevende operasjoner på store dyp.

900 tonns kran

Skipet, et Offshore Subsea Construction Vessel (OSCV), får en enormt stor kran, på hele 900 tonns løftekapasitet.

Arbeidsdekket blir på 2.500 m2.

Det utstyres med et rørleggingssystem som blant annet består av en karusell med kapasitet på 4000 tonn og et 550 tonns «top tension» vertikalt leggesystem.

Leggesystemet er beregnet på alt fra fleksible rør til kabler og umbilicals (kontrollkabler).

Det vertikale leggesystemet betyr at rørleggingen kan foregå i relativt røff sjø gjennom en moonpool (brønn i skipet).

Les også: Rem bestiller isklar konstruksjons- og ankerhåndterer fra Vard

Størst x 2

Skipet blir det største i Solstads flåte, og kontrakten er den største i Vards historie, men beløpet er ikke oppgitt. Kontrakten er en bekreftelse på en intensjonsavtale fra mars i år.

Skroget bygges av Vard Tulcea i Romania. Utrustningen skal skje ved Vard Brattvaag og levering blir i 2. kvartal 2016. Skipet får betegnelsen Vard 3 19.

Les også:

Island Offshore bestiller «ankerhåndterer på steroider» fra Brevik

Finland bygger verdens første isbryter på LNG

På 5 år ble Havyard verdensledende innen skipsdesign