Illustrasjonen viser betongtrauet slik det vil se ut mellom rullebanen og taksebanen. Kulverten under taksebanen ses i bakgrunnen. (Bilde: Ill:: Multiconsult)

Solid Mesta-ledelse på Værnestunnelen

Værnestunnelen skal føre E 6 under rulle- og taksebanen på Værnes lufthavn. Den siste tiden har trønderske entreprenører vært uslåelige på hjemmebane, men denne gangen fikk de hard konkurranse. NCC er nr. to med 88,272 mill., tett fulgt av PEAB med 88,470 mill.

Bak PEAB kommer trønderne på rekke og rad: Grunnarbeid fra Trondheim (89,971 mill.), Reinertsen Anlegg fra Trondheim (90,047 mill.), Stjern Entreprenør fra Åfjord (92,135 mill.) og Teknobygg Entreprenør fra Trondheim (95,330 mill.).

Hele 10 entreprenører deltok i anbudskonkurransen. Skanska er nr. 8 med 99,550 mill., fulgt av Kruse Smith (110,487 mill.) og Veidekke (125,595 mill.).

Mestas anbud er noe i underkant av Vegvesenets overslag. Antall anbydere er høyere enn man regnet med.

Entreprisen er en del av parsellen Værnes-Kvithammer som inngår i prosjektet E 6 Trondheim-Stjørdal. Oppdraget omfatter støp av en 450 meter lang sammenhengende betongkonstruksjon, hvorav tunnelene under rullebanen og taksebanen utgjør henholdsvis 180 og 45 meter. Resten er vanntette trau nord og sør for rulle- og taksebanen og mellom dem.

E 6 går allerede under flyplassen, men den har bare to felt. Nå får den to til. De nåværende kulvertene ble etablert i 1985 da rulle- og taksebanen ble forlenget vestover. Den gangen ble forholdene lagt til rette for en framtidig utvidelse til fire felt. Den som får kontrakten må gjøre seg ferdig innen 1. oktober 2011. Senere samme år blir E 6 åpnet med fire felt på den tre km lange strekningen Værnes-Havnekrysset.