Mekvik Maskin fra Kristiansund ligger an til å få et oppdrag på E 39 mellom Astad og Høgset, mens Vatn Maskinstasjon fra Tingvoll ligger an til å miste et på samme prosjekt. Ill.: Statens vegvesen

Solid ledelse til Mekvik Maskin

Mekvik Maskin har en ganske overlegen ledelse. Nr. to, som er Johs. J. Syltern fra Åfjord, ligger hele 14,5 prosent høyere med et anbud på 29,749 mill.

Interessen var oppdraget var beskjeden. Bortsett fra de to som lå lavest var det bare Vatn Maskinstasjon fra Tingvoll (31,084 mill.) og Gjermundshaug Anlegg fra Alvdal (31,660 mill.) som anbud.

Den aktuelle strekningen er 2 150 meter lang og går mellom Blakstad og Knutneset på E 39.

4. april var det anbudsåpning på den 3,3 km lange strekningen Astad-Blakstad. Da lå Vatn Maskinstasjon lavest med 34,784 mill. Senere viste det seg at anbudet fra dette firmaet manglet HMS-dokumentasjon. Dermed måtte det avvises.

Vegvesenet vil i stedet gi kontrakten til nest laveste anbyder, som er Johs. J. Syltern. Hvis ingen benytter retten til å klage innen 9. mai, blir kontraktsummen 36,134 mill.

De to parsellene inngår i ny E 39 mellom Astad og Høgset i Gjemnes kommune. Den skal være klar for åpning innen 1. juli 2013, men allerede høsten året før må de som får kontraktene gjøre vegen ferdig til og med topp bærelag.