GM, her representert ved plug-in-hybriden Chevrolet Volt, kan selge sine fire opelfabrikker i Tyskland til SolarWorld. (Bilde: GM)
STRIPPET: Slik ser GM Volts indre ut. Mye av det spennende med morgendagens biler finner du under karrosseriet og panseret. (Bilde: GM)

SolarWorld vil bli bilprodusent

  • Industri

Meldingen kom som lyn fra klar himmel og tok tyske investorer fullstendig på senga. SolarWorlds aksjekurs stupte 19 prosent på nyheten.

Det fremgår av meldingen fra SolarWorld at tilbudet vil omfatte 250 millioner euro i kontanter samt lån tilsvarende 750 millioner euro.



Tøffe betingelser

Allerede her kommer de første betingelsene inn; nemlig at den tyske regjeringen stiller garanti for lånet.

I tillegg setter de som betingelse at Opel skilles helt ut fra GM-konsernet, og at de dessuten skal motta en kompensasjon på 40 000 euro per arbeider ved fabrikkene. Det tilsvarer rundt en milliard euro.

Det står ikke eksplisitt i meldingen hvem kompensasjonskravet rettes mot, men det må sannsynligvis også være tyske myndigheter. Den tyske regjeringen har allerede diskutert ulike typer redningspakker for Opel, men har vært tilbakeholdende med å bevilge penger som kan havne direkte i et konkursbo i Detroit.



Grønn Opel

Overtaglesen vil også omfatte Opels utviklingsavdeling i Rüsselsheim, hvor GM blant annet arbeider med utvikling av konsernets første plug-in-hybrid, Chevrolet Volt.

Ved en eventuell overtagelse vil hele Opels bilproduksjon bli omstrukturert og rettet inn mot produksjon av elbiler og hybridbiler basert på nyutviklet teknologi.

SolarWorlds erfaring med biler har til nå begrenset seg til konseptbiler med solcellepaneler som drivkraft.