VEKK: Regjeringen legger opp til at alle statlige skjemaer skal bort i løpet av tre år. (Bilde: Colourbox)

DIGITALSTATEN

Søknader, skjemaer og rapporter på papir skal vekk

Statlige virksomheter gjør alt digitalt.

Samtlige søknader, skjemaer og rapporter på papir skal vekk innen 2015.

Regjeringen har besluttet at statlige virksomheter skal gjøre alt sammen tilgjengelig digitalt.

I Fornyingsdepartementet er statsråd Rigmor Aasrud inspirert av digitale selvbetjeningsløsninger i privat sektor.

- Folk betaler regninger, bestiller flyreiser og varer på nettet. Brukerne skal slippe å fylle ut skjemaer, søknader og rapporter på papir og sende med posten. Staten skal tilby sine tjenester slik brukerne forventer det, og det er digitalt, sier Aasrud i en pressemelding.

Dette er en del av regjeringens digitaliseringsprogram, der målet er at innbyggere og næringsliv skal slippe å bruke papirpost og heller kommunisere digitalt med forvaltningen.

Noen unntak

De største statlige tjenestene skal være digitale allerede i første halvdel av 2014.

Innen første halvdel av 2015 skal alle statlige tjenester tilbys digitalt.

Unntak for dette kravet er tjenester som har under 3000 innsendinger av skjemaer årlig, og tjenester der digitalisering ikke er hensiktsmessig verken for bruker eller forvaltning.

Dropper Altinn

Altinn skal være bæreren av disse tjenestene, i tråd med strategien om å samle alt på én plattform med felles byggemåte.

Det kommer frem i et rundskriv til de statlige virksomhetene.

Der har man imidlertid ennå kapasitetsproblemer og klarer ikke å hjelpe alle som ønsker å komme på nett med sine tjenester.

Derfor åpnes det for å finne alternativer.

- Virksomheter som på kort sikt ikke kan få dekket sine behov i Altinn på en hensiktsmessig måte, kan benytte løsninger i markedet eller utvikle løsningen selv, heter det i rundskrivet.

Her kommer det ikke klart frem hva omleggingen vil koste eller hvordan den skal finansieres.

Les også: Slik søker du i skattelistene for 2012

Mer avansert

Å tilby digitale tjenester på nett til innbyggerne er et første skritt.

På sikt skal forvaltningen tilby mer avanserte digitale tjenester.

- Gjennom avansert digitalisering kan man blant annet lage en tett kobling av innsending av data fra brukere og etatenes fagsystemer. Mange virksomheter har planer og strategier for avansert digital tjenesteutvikling, som Moderniseringsprogrammet i Nav, sier Aasrud i sin pressemelding.

Les også:

1000 ganger raskere skatteoppgjør  

Se hvem som skal modernisere Nav  

Se Googles hemmelige datasentre  

Dette blir elektronikktrendene i 2013