STORT: Søkemotormarkedet er ikke mettet. Mange små og mellomstore bedirtfre har behvod for søkehjelp til å finne fram i sine dokumenter. Boitho sikter mot den delen av markedet i Norge og Europa. (Bilde: O. R. Valmot)
Espen Øxnes er styreformann i det nye søkemotorselskapet Boitho. (Bilde: Privat)

Søk i mindre format

Boitho tror nemlig markedet er stort nok for flere og for spesialiserte.

– Vi har ikke planer om å danke ut Fast. Markedet for søkemotorer vokser svært raskt og her er det nok for alle, sier Espen Øxnes, styreformann i det nye søkemotorselskapet Boitho.

For de små

I år sier analyseselskapet IDC at markedet er på 1 milliard dollar og det vil vokse til 25 milliarder de neste fem årene.

– Mens Fast sikter seg inn på de store bedriftene, har vi tenkt å bygge teknologi for de små og mellomstore, sire Øxnes.

Potensial

Selv om søketeknologi kan effektivisere dokumentgjenfinning voldsomt, er det fortsatt et lite fåtall av slike bedrifter, enten de er private eller offentlige, som bruker det.

- Vi sikter mot markedet i virksomheter opp til 300 til 400 ansatte. Det er mange slike i Norge, og det europeiske markedet er gigantisk, understreker Øxnes.

Søkemotor-proffen

De fleste søkemotorselskap i bransjen lisensierer søkemotoren fra andre.

Boitho har utviklet sin egen teknologi og nok en gang er det professor Arne Halaas' studenter som står bak. Halaas har vært sentral i utdannelsen av flere profiler innen søketeknologi i Trondheim de seinere åra.

Kistefos er en av flere sterke investorer som er tungt inne på eiersiden i selskapet.

I dag teller selskapet tre ansatte som skal bruke neste år til utvikling og testing. Salget forventes å komme i gang for fullt om et års tid.