DISSE SØKER: Søfteland måtte gå etter Hanekleiv-skandalen. Se hvem som vil ta opp tråden etter ham.
Vegdirektør Olav Søfteland, på pressekonf. 11.04.07 om tunnelskandalen på E18 i Vestfold (Bilde: Jarle Skoglund)

Søfteland blir sittende

  • Bygg

På en hastig innkalt pressekonferanse i går ettermiddag fikk Søfteland gjentatte spørsmål fra pressen om han vurderte å trekke seg etter tunnelskandalen. Han avviste dem alle og slo fast at han ikke engang hadde vurdert å trekke seg.

Den 69 år gamle vegdirektøren fyller 70 år i november, han er allerede bedt av samferdselsministeren om å fortsette i stillingen ut januar 2008. Dette skjedde før raset i Hanekleivtunnelen og foreløpig ser det ikke ut til å bli noen endringer.

Dårlig arbeid

Undersøkelsene av de syv tunnelene er nå avsluttet. Den viser at det er store feil og mangler ved samtlige tunneler. – Det er gjort dårlig arbeid, erkjente vegdirektøren.

Søfteland avviste å fordele noen form for skyld for det dårlige arbeidet. Han forklarte det med at Statens Vegvesen på den tiden tunnelene ble bygget var i en overgangsfase der anvarsforholdet mellom Statens Vegvesen som byggherre og utførende entreprenører ikke var avklart.

Sikre nok

Han presiserte at tilstanden i de fem tunnelene Bolstadtunnelen, Hillestadtunnelen, Bringakertunnelen, Botnetunnelen og Brekketunnelen er slik at det ikke blir nødvendig å stenge dem. Så snart Hanekleivtunnelen og Løkentunnelen er reparert vil trafikken åpne igjen på E18. Reparasjonen av de øverige vil foregå mens trafikken ledes gjennom motgående løp.

Anbudsfrist

Anbudsfristen for den første store reparasjonen er i dag kl. 10:00, allerede i morgen vil Statens Vegvesen offentligjøre hvilken entreprenør som skal utføre reparasjonsarbeidene. Søfteland gikk langt på pressekonferansen i å antyde at her vil tidsrammene bety mer enn pris når valget skal tas. Søfteland nektet plent å antyde noe om hvor lang tid reparasjonsarbiedene vil ta.

Hvilke entreprenører som får reparasjonene av de øvrige tunnelene blir avgjort senere i april.