UNDERSØKT: Den skadde pilaren på Spikerbukta bru til høyre. I bakgrunnen skimtes den nye Sannesundbrua i Sarpsborg. (Bilde: MacArtney Norge AS)
SONAR: Det skadde området på brupilaren til høyre vises tydelig med sonar. (Bilde: MacArtney Norge AS)

Snuser på sonarteknologi

Utstyret er allerede testet ut på en gang- og sykkelveibru i Sarpsborg. Nå vurderer vegvesenet om de benytte seg av teknologien som et hjelpemiddel ved bruinspeksjoner.





Gir indikasjon

– Vi har ikke tatt stilling til om vi vil satse på sonar ennå, men det er en fin metode for å få en indikasjon på at noe er galt. Bildene blir ikke så tydelige at du ser nøyaktig hva slags skade det er, men du kan se om det er utvasking rundt et fundament eller sprekker i en pilar. Spesielt i grumsete vann med mye strøm kan det fungere fint for å få en indikasjon. Deretter kan vi sende ned en dykker for å finne ut nøyaktig hva som er galt, sier senioringeniør Ole Petter Forfot i Statens vegvesen.

Ved Spikerbukta bru visste de på forhånd at en av pilarene var skadet etter en dykkerinspeksjon. Derfor valgte de denne brua for den første sonartesten.

Sonaren ble festet i båtripa på en båt fortøyet til en brupilar ved siden av den skadde pilaren. Forfot mener det hadde vært mer ideelt dersom sonaren kunne senkes direkte ned fra brua.

– Det er absolutt mulig å bruke sonar fra land, sier salgsingeniør Erik Johannessen i MacArtney Norge, som demonstrerte utstyret for Vegvesenet.

– Det er faktisk bedre å gjøre det fra for eksempel en lift på brua enn slik vi gjorde det i Sarpsborg, fordi sonaren må være helt i ro. Det kan ofte være en utfordring med en båt du må fortøye skikkelig, og som gjerne beveger seg på grunn av bølger og vannstrømmen, sier han.





Vanlig i utlandet

Det er kanskje ikke bygg- og anleggsnæringen du tenker på først når du hører om bruk av sonar, men i Canada, USA og Russland er det vanlig å inspisere bruer på denne måten.

– I Norge er all fokus på sonar i offshorebransjen, og så vidt jeg vet er det ikke brukt på bruer eller kaier i Norge før. Også våre sonarer er i utgangspunktet ment for offshoremarkedet. De er imidlertid tilpasset formålet, siden de produseres av Kongsberg Mesotech i Canada. Der er sonarinspeksjon av bruer mye brukt, sier Johannessen.

Utstyret som ble brukt i Sarpsborg koster opptil 400.000 kroner. Dersom Vegvesenet tar det i bruk, vil de leie tjenesten.

– Dersom vi skal bruke sonar blir det for å undersøke mange bruer samtidig, så jeg tror ikke prisforskjellen mellom leie av dykkere og sonartjenesten blir så stor. Men sonar kan aldri erstatte dykkere. Tar vi sonar i bruk, må vi fortsatt benytte dykkere, sier senioringeniør Forfot.