Samferdselsminister Liv Signe Navarsete klipper enda en snor assistert av fylkesmannen i Vestfold, Mona Røkke og assisterende vegdirektør Kjell Bjørvig. Mellom Navarsete og Røkke skimtes «Verdenskongen», kjent linselus fra mange offisielle anledninger. (Bilde: Anders Haakonsen)
Gullitunnelen har vært i bruk siden 14. desember, men rampen i forgrunnen ble åpnet sammen med Gullikrysset 30. januar. (Bilde: Anders Haakonsen)

Snorklipping 47 dager etter åpningen

Etter den opprinnelige planen skulle strekningen Kopstad-Gulli åpnes 12. november. På grunn av problemer med dataoverføringen fra overvåkingsystemet til vegtrafikksentralen ble åpningen utsatt to ganger. Da problemene omsider var løst, syntes ikke Vegvesenet man kunne vente med å ta vegen i bruk til man hadde trommet sammen til en offisiell snorklipping. Åpningen av vegen ble derfor gjennomført i full fart 14. desember.

Sjansen til å gi prosjektet den avslutning det fortjente kom da krysset på Gulli ble ferdig. Her møtes E 18 og riksveg 303. Over dette krysset går den korteste forbindelsen mellom Tønsberg og nordre Vestfold/Buskerud/Oslo.

Vegen mellom Kopstad og Gulli er 12 km lang og har kostet 1 487,6 millioner kroner. En høy pris, men likevel 250 millioner kroner billigere enn forutsatt.

Den gamle E 18 mellom Kopstad og Gulli var den eneste strekningen mellom Oslo og Sandefjord som ikke hadde motovegstatus. Åpningen av den nye vegen betyr betydelig bedre flyt i trafikken på E 18, men den har også konsekvenser for andre enn bilistene. Dette ble framhevet av flere av talerne. Navarsete nevnte at trafikken på gamle E 18 har gått ned fra 18 000 biler i døgnet til under 1 000 - til stor glede for beboerne langs denne vegen. Hun benyttet anledningen til å love at gang/sykkelveg langs gamlevegen skal komme raskt.

Ordfører Thorvald Hillestad i Re, som er den kommunen som er mest berørt av den nye vegen, takket Vegvesenet for å ha lyttet til lokalbefolkningen da traséen ble valgt. Vegen ligger nå nesten nøyaktig der folk i bygda Undrumsdal ville ha den. Undrumsdal var delt i to av E 18 inntil den nye vegen ble tatt i bruk.

Direktør Arnfinn Hardersen i Reinertsen Anlegg, som bygde 7 km av den nye vegen, trakk fram at planleggerne også har vist omtanke for amfibiene. På den nye vegen finnes det en egen undergang spesielt beregnet på denne dyregruppen. Men ved denne undergangen har man fortsatt innkjøringsproblemer. - Man sliter med å få froskene til å skjønne hvordan en undergang skal brukes, sa han.