Det kan være vanskelig å venne seg til mørket i det man kjører inn i en tunnel. Ved å ha biler som automatisk skrur på baklyktene når det blir mørkt, kan man unngå en rekke farlige situasjoner, ifølge Vegdirektoratet. (Bilde: Håkon Jacobsen)

EU-KRAV

Snart må alle nye biler tenne lysene automatisk i mørket

For å forhindre at sjåfører glemmer å tenne baklyktene på kvelden, eller når de kjører inn i tunneler, stiller EU nå krav til at alle biler som produseres etter 30. juli 2016 skal tenne lyktene automatisk når det blir mørkt.

Formålet med kravet er å forhindre farlige situasjoner, skriver danske Ingeniøren.

Kun krav til forlys

Reglene omfatter i første omgang personbiler. Lastebiler vil ikke ha de samme kravene før 30. januar 2018.

– Det har vært mye diskusjoner om bruk av kjørelys de siste årene, vi er positive til kravet om selvtennende baklys, sier sjefingeniør i Vegdirektoratet, Reidar Henry Svendsen.

I Norge ble det innført krav til kjørelys om dagen allerede tidlig på 70-tallet, men per i dag gjelder kravene kun forlys, ikke baklys.

Les også: Annenhver bil i Paris har fått kjøreforbud

Tunnelsikkerhet

Til tross for at nordmenn stort sett er flinke til å bruke lys, mener Svendsen automatisk tenning vil være svært positivt.

– Det gjelder særlig på dagtid, når folk kjører inn i tunneler og glemmer å sette på nærlyset, sier han.

Svendsen viser til en ulykke på 80-tallet hvor mellom 70 og 80 biler kræsjet inn i hverandre i Liertunnelen.

– Tenk deg at du har sola rett mot deg og kjører inn i en mørk tunnel, da ser du ikke mye. Om bilen foran deg i tillegg er mørklagt kan det fort oppstå farlige situasjoner, som den i Liertunnelen. Om alle biler har lys som skrur seg på automatisk i det de kjører inn i tunneler vil man få økt tunnelsikkerhet, og unngå denne type ulykker, forklarer han.

Les også: Økte fartsgrenser skal gi tryggere veier

Etterlengtet krav

Også Trygg Trafikk er positive til EU-kravet.

– Vi synes det er veldig bra at påbudet kommer, vi har sett en rekke eksempler på påkjørsler bakfra når det er mørkt, særlig i tunneler, sier kommunikasjonsdirektør Kristin Øyen.

Øyen forstår derimot ikke hvorfor det skal ta hele to år før kravet trer i kraft.

– Jo før det kommer jo bedre. Jeg ser ingen grunn til at det ikke kunne blitt innført allerede i 2015, sier hun.

At kravet til lastebiler kommer senere enn kravet til personbiler er hun skeptisk til.

– Behovet er det, så hvorfor det skal ta lenger tid før kravet gjelder tungtransport forstår jeg ikke.

Les også:

Svenskene installerer nye fallemmer i veien

Kine skal finne det optimale veisaltet for norske vinterveier

Å skrive en SMS bak rattet gjør at du tar øynene vekk fra veien i 23 sekunder