Statsbygg planlegger å øke bruken av pullerter for å sikre offentlige bygg i hovedstaden mot terror. (Foto: Mari Gisvold)

SIKRING AV BYGG

Snart kan du se slike i hele Oslo sentrum

Slik skal byen sikres mot terror.

Samtidig som det planlegges bygging av nytt Regjeringskvartal i Oslo sentrum, er det behov for å bedre sikringen av eksisterende bygg, frem til de nye står klare.

I den forbindelse jobber Statsbygg med midlertidig sikring.

– Målet vårt er å få sikret sentrum så godt som mulig, sier Snorre Veggan, senioringeniør i Statsbygg.

Flere stålrør

Foreløpig består sikringen i sentrum av en god del betonggriser, pullerter og senkbare skråplan utenfor de gjenværende departementene i regjeringskvartalet.

Men fra og med høsten 2015 vil alle som ferdes i Oslo sentrum se en stor økning i antallet stående stålrør, eller såkalte pullerter, rundt omkring i byen.

Veggan påpeker at både eksisterende sikring og de nye sikringstiltakene er midlertidige.

– Utformingen av de permanente løsningene rundt det nye regjeringskvartalet er fremdeles ikke bestemt, sier han.

Lean Construction: Post-it-lapper ga hus med null byggefeil

Opphopning av trafikk

Målet med sikringstiltakene er å hindre kjøretøy å komme tett inn til regjeringsbyggene.

– Det skal ikke finnes åpninger så store at et kjøretøy kommer seg inn på de sikrede områdene, forklarer Veggan.

Han sier likevel at hensynet til bymiljøet gjør at sikringstiltakene ikke skal hindre syklister og gående å bevege seg rundt byggene.

– Vil sikringstiltakene ha noen påvirkning på fremkommeligheten med bil i Oslo sentrum?

– Når man etablerer sluser som biler skal gjennom vil det påvirke fremkommeligheten, sier Veggan.

Byggteknisk forskrift: Nye regler kan bety slutten for takvinduer

Pullerter utenfor UD
Pullerter er runde stålrør som finnes i ulike høyder og tykkelser. Målet med bruken av de er å forhindre kjøretøy å komme nær offentlige bygg. Mari Gisvold

Tre stikkord

Når det kommer til videre sikring av nytt regjeringskvartal, er det Forsvarsbygg som jobber med saken på oppdrag for Statsbygg.

I arbeidet med å legge frem forslag til utforming av nytt regjeringskvartal, har nettopp sikkerheten i de seks arkitektforslagene som ble levert inn vært et viktig punkt.

– Vi har sett på styrker og svakheter når det gjelder sikkerheten i forslagene, og kommet frem til at høyde, plassering og avstand er de tre viktigste stikkordene for det nye kvartalet, sier Svein Olav Christensen, seksjonssjef NKSB i Forsvarsbygg.

NLink: Norsk robot løser en av de tyngste jobbene for bygningsarbeidere

Billigere byggematerialer

Forsvarsbygg har brukt simuleringer og kjørt ulike scenarioer på alle arkitektenes forslag.

– Slik har vi kunne se skaderesultatene med ulik type avsperring av gatemiljøene utenfor, sier Christensen.

Resultatene gjør det nokså sannsynlig at pullerter også vil bli en del av bybildet når det nye regjeringskvartalet føres opp.

– Det viktigste vi så var dette med avstand til kjørbar vei, offentlig vei og det å få de grensene ut. Er grensen langt ute står du igjen med en mye større frihet, sier han.

Avstand mellom kjøretøy og byggene kan dessuten føre til lavere byggekostnader, ifølge Christensen.

– Ved å sette opp sperrer langt fra byggene får du en større utformingsfrihet i bygningsmassen og kan bruke andre materialer enn betong. Dette kan igjen være med på å holde kostnaden nede, sier han.

Kunstig øy: «Fjordby» utenfor Oslo skal romme 150.000 mennesker