LEDER SMB-SATSING Tunji Akintokun leder Ciscos integrasjon av Linksys og satsingen mot SMB-markedet i Europa. (Bilde: orv)

SMB-raid

Cisco kjøpet Linksys for fem år siden for å dekke alt fra forbrukere til små og mellomstore bedrifter. Over årene har det blitt en del overlapp på produkt og markedssiden, men nå er det slutt. Cisco har valgt å integrere datteren nærmer inn i organisasjonen ved å etablere det de kaller Linksys by Cisco som skal ta seg av små og mellomstore bedrifter. Linksys skal heretter ta seg av forbrukermarkedet.

Dette er en del av selskapets SMB-strategi noe som i spesielt stor grad angår bedrifter i Norden hvor det er mange små bedrifter.

SMB-markedet vokser fremdeles kraftig med rundt 8 prosent i årene fremover og med Linksys produkter i porteføljen tror Cisco at de kommer til å ta en mye større andel av dette markedet. Nå er til og med datalagringsprodukter blitt en del av tilbudet.

— Brorparten av norske markedet er i dette segmentet. Mange av våre partnere har andre produkter i sitt tilbud, men med rimeligere produkter fra Linksys kan vi tilby dem mye større bredde. SMB-markedet er ikke et heterogent marked. Noen har enkle behov, mens andre trenger en svært avansert teknologisk plattform. Med så stor bredde i sortimentet kommer vi til å tilby kundene å oppgradere til tyngre løsninger om de finner ut at de trenger det i løpet av en seks måneders periode, sier nordiske SMB-ansvarlig Nina Gullerød.

—Dette handler både om å høste synergieffekter både på ingeniørsiden og på markedssiden. Vi legger sammen utviklingsressursene raskt og på sikt vil jeg tro vi vil utvikle en felles programvareplattform som vil gjøre det billiger og enklere og drive utvikling. Det vil både vi og kundene få glede av. Samtidig vil mange av de som arbeidet med salg i Linksys komme over til den nye SMB-divisjonen. Konkurrenten kommer til å merke dette, sier sjefen for Ciscos Small Business-satsing i Europa, Tunji Akintokun på Ciscos eget Telepresenceutstyr fra London.