MANN OG MASKINER: Båtservice Mandal skal bygge to nye skip av denne typen for frakt av oljarbeidere og utstyr til plattformer utenfor kysten av Iran. Båtene blir på ca. 30 meter og kan ta 70-80 passasjerer. (Bilde: Båtservice Mandal)
ARBEIDSBÅT: Båtservice Mandal skal bygge to skip av denne typen for frakt av oljarbeidere og utstyr til plattformer utenfor kysten av Iran. Båtene blir på ca. 30 meter og kan ta 70-80 passasjerer.
SMÅSVEIS: Norske skipsarbeidere har nok å gjøre i hele 2009 og det meste av 2010 selv om det foreløpig kun er inngått småtterier av nye kontrakter. (Bilde: Colourbox.com)
ROLIG: Konsernsjef i STX Europe, Torstein Dale Sjøtveit, er foreløpig ikke bekymret for egen ordreingang, men det jobbes på spreng for å sikre nye kontrakter. For norske verft er årets foreløpige ordreinnngang på fattige 500 millioner kroner. (Bilde: Tore Stensvold)
MOT VARMERE STRØK: Båtservice Mandal har levert to fartøy tidligere, Farasahel 1 og 2 for frakt av mannskap og utstyr til iranske oljeplattformer i Den persiske gulf. (Bilde: Båtservice Mandal)

Smårusk til verftene

  • Industri

Årets ordreinngang lyder på en ferge, tre mindre fartøyer og to ombygginger. Samlet kontraktsverdi: Ca. 500 millioner kroner.

– Det er ingen krise foreløpig, sier Birger Skår, leder for interesse- og markedsføringsorganisasjonen Norske Skipsverft.

Bestillingene hittil i år er fordelt på to verft.

Ferge

Fiskerstrand sikret kontrakt på en fjordferge for FosenNamsos Sjø AS i Trondheim.

Skroget skal bygges i Litauen og ferdigstilles ved Fiskerstrand. Fergen skal ha plass til 120 biler og gå på gass.

Kriseinspirasjon

Båtservice Mandal sørger for de virkelig store ordrene hittil med en samlet ordre på 350 millioner kroner.

– Dårlige tider og krise har virket inspirerende. Vi har lagt oss ekstra hardt i selene for å sikre nye ordrer, sier administrerende direktør Bjørn Fjellhaugen i Båtservice Holding til Teknisk Ukeblad.

Russland og Iran

Mandalsbedriften skal bygge to skip for frakt av mannskap til og fra iranske oljeplattformer, en arbeidsbåt for Kystverket og ombygging av to katamaraner for Rieber.

De skal brukes som mannskapsbåter til oljefelt utenfor Sakhalin-halvøya i Russland.

Ved Mandals splitter nye verft i Iran skal det bygges et oljevernfartøy på 55 meter. Det sikrer inntekter og en del arbeid også i Mandal. Kontrakten er verdt 190 millioner kroner.

– Alt annet en selve byggingen gjøres fra Norge, sier Fjellhaugen.

Tæring og næring

De fleste norske verftene har en solid ordrereserve å tære på.

– En massiv ordreinngang i de foregående årene sikrer foreløpig god aktivitet ved verftene, sier Skår til Teknisk Ukeblad.

I 2006 fikk verftene bestilling på skip verdt 31 milliarder kroner. I 2008 sank dette til 7,6 milliarder. Verftene har nok å gjøre med å bygge ferdig programmene til ut 2010.

Trenger snart mer

Det betyr at det må inngås nye kontrakter innen utgangen av dette året.

– Skal vi sikre jevn og god utnyttelse av kapasiteten ved verftene, bør de sikre seg nye bestillinger i løpet av 2009, ellers kan vi få usikre tider for flere verft, sier Skår.

Mannefall

Det er ingen krisestemning i den største norske skipsbyggingsgruppen, STX.

– Vi er ikke i en akutt situasjon, men vil trenge nye ordrer mot slutten av året og begynnelsen av 2010 for å sikre kapasitetsutnyttelsen, sier konsernsjef Torstein Dale Sjøtveit i STX Europe.

Sjøtveit tror en krise i verdens skipsbyggingsindustri ikke er noen ulempe for de store og seriøse.

– Et mannefall blant de mindre seriøse skipsbyggerne kan være en fordel for oss andre, sier Sjøtveit.