Småkraftverk er best

  • energi

Selv om Hafslund har megafusjonert seg til å bli størst og effektivisert til den store gullmedalje, ligger selskapet langt nede på listen over landets billigste strømleverandører.

Samtidig tjener selskapet gode penger på å være store.

Informasjonssjef Kjell Stamgård kan ikke gi noen konkrete tall på synergiene som følge av oppkjøp og fusjoner de siste årene.

- Det er snakk om betydelige reduksjoner, men en direkte sammenligning blir vanskelig. Fra 1. september i år har vi nemlig samordnet strøm- og sikkerhetssiden både på markeds- og kundeservicen.

Stamgård understreker at som en stor leverandør med mange kunder må Hafslund ha strømpriser som støtter en normal og sunn foretningsøkonomi.

- Hafslund priser strømmen til sluttbrukerne slik at marginene gjør det mulig å oppnå et tilfredsstillende driftsresultat. Vi må føre en prispolitikk som gjør oss konkurransedyktige, men som samtidig skaper resultater for våre eiere, sier han.

Hafslund Strøm har rundt 600.000 strømkunder i selskapene Hasflund Strøm (fusjon mellom Oslo Energi, Tindra og Gjermå Kraft i 2003), Norgesenergi, Fredrikstad EnergiSalg og Mjøskraft.

2 øre påslag

Kollegaen i Gudbrandsdalen Energiverk, administrerende direktør Erik S. Winther, er ikke så opptatt av at eierne skal fylle lommebøkene og kan derfor tilby lavere priser til sine 33. 0000 kunder.

- Vi greier oss med 2 øre påslag der andre tar 5 øre.

Winther har stjålet mange kunder fra Hafslund det siste halvannet året.

- Vi har lavere kostnader. Vi har blant annet en liten ledelse. Det er bare meg og markedssjefen. Det gjør at vi kan tilby lavere priser.

Total Energi har krøpet opp på førsteplassen over de billigste selskapene. Adm. direktør, Jo Børre Eikås, tror også det å være liten er en fordel i denne bransjen: - Så lenge råvaren er børsnotert, finnes det ikke stordriftsfordeler i innkjøp. Når vi i tillegg opererer med lavere administrasjonskostnader enn våre konkurrenter, har vi et varig konkurransefortrinn.

Mer effektivt

Fjordkraft ble opprettet sommeren 2001 og eies av BKK (48,8 prosent), Skagerak Energi AS (48 prosent) og Statkraft (3,2 prosent). Til sammen har de 325.000 kunder, ifølge deres egne nettsider. De ligger på 6. plass blant landsdekkende leverandører de siste 12 månder, ifølge Norsk Familieøkonomis strømbarometer.

- Det tar litt tid å få ut effektene, men nå begynner vi for alvor å få ut effektene ved lave enhetskostnader. Det underbygges av gode avtaler med kunden og gode resultater, sier Jeanne K. Tjomsland, informasjonsrådgiver i Fjordkraft.

Konsernsjefen i Eidsiva er ikke helt overbevist om at man får ned strømprisen så voldsomt bare man driver mer effektivt:

- Det er snakk om kanskje 0,5 øre å hente for kundene ved at selskapene driver mer effektivt på strømsalg i Norge. De totale driftskostnadene er jo på ca. 1 øre pr. kWh totalt, sier Rinnan. Han mener Eidsiva kan hente inn 0,2 til 0, 3 øre til i forhold til dagens drift.