Kommunalminister Liv Signe Navarsete, samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa og tidligere ansatt i bompengeselskapet Kjell Fodnes åpner bommen for ekspressbussen fra Førde til Oslo. Siden har ingen betalt for å passere. (Bilde: Gaute Dvergsdal Bøyum)

Slutt for Fjærlandsbommen

700 millioner kroner er tatt inn på bomstasjonen. Det dekker over 90 prosent av finansieringen av riksveg 5 mellom Sogndal og Fjærland, også kjent som Fjærlandsvegen. I den 34 km lange strekningen inngår to lange tunneler, Frudalstunnelen (6 758 meter) og Bergetunnelen (2 595 meter). Bomstasjonen var kjent som landets dyreste. Den siste tiden kostet det 180 kroner å passere med personbil.

Da Fjærlandsvegen ble åpnet i 1994, erstattet den ferga mellom Hella og Fjærland, men sambandet ble ikke nedlagt. Det fortsatte å gå som tilbud til turistene i perioden mai-september og gjør det fremdeles.

Trafikken på ferga var beskjeden. Det siste året det var helårstrafikk, lå ÅDT på 160. I følge prognosene skulle den øke til 800 etter at vegen ble åpnet. Det holdt ikke helt. I 1995 lå ÅDT så vidt under 700, dessuten var rentenivået veldig høyt. På denne bakgrunnen bidro Stortinget med 25 millioner kroner hvert av de to første årene etter vegåpningen. Etter fire år var ÅDT oppe i 800 og rentenivået hadde sunket kraftig. I fjor passerte over 1 000 kjøretøyer bommen hver dag. Nedleggelsen av bomstasjonen skjer et år tidligere enn opprinnelig forutsatt.

Innkrevingen opphørte kl. 10.45 26. november. Deretter ble vegen stengt mens installasjoner ble fjernet. Kl. 11 ble den gjenåpnet. Første kjøretøy som gikk gratis gjennom bommen var ekspressbussen fra Førde til Oslo. Bommen ble åpnet av to ministre og en tidligere bompengeinnkrever som nettopp hadde mistet jobben. Bomkiosken blir ikke fjernet før til våren.

I løpet av mindre enn to år er tre helt eller delvis bompengefinansierte prosjekter i Sogn og Fjordane nedbetalt. Ved årsskiftet 2008/2009 opphørte innkrevingen på fergesambandet Fodnes-Mannhiller, 20. mars i år ble bomstasjonen ved Naustdalstunnelen mellom Førde og Florø nedlagt. I likhet med Fjærlandsvegen inngår disse to prosjektene i riksveg 5.

Nå er det ingen bemannete bomstasjoner igjen i fylket. Det betyr ikke at det er slutt på bompengeinnkreving. Ved Fatlatunnelen på riksveg 55 øst for Leikanger er det en automatisk bomstasjon, og på fergesambandet Oppedal-Lavik på E 39 er det forhåndsinnkreving for Noreviktunnelen, som åpnes om to år.