KULERAMME: Digital læring er ikke kommet veldig langt i grunnskolen, viser den nye rapporten ITU Monitor 2009. Og det er i matte og naturfag det brukes minst data. (Bilde: colourbox.com)

Sliter med data i skolen

  • Karriere

– Vi er forbauset over funnene i undersøkelsen. Det handler ikke lenger om utstyr, men om evnen til å bruke data som en del av undervisningen i fagene, sier prosjektleder Vibeke Kløvstad ved ITU - Forsknings- og kompetansenettverk for IT i utdanning, ti l Aftenposten.

Nettverket presenterer i dag sin rapport "ITU Monitor 2009 - Skolens digitale tilstand", og blant funnene er at elevene på niende trinn bruker mindre data enn for to år siden, til tross for at IKT-utstyret endelig er på plass.

Mindre enn før

Kun to av ti elever på niende trinn bruker PC og andre digitale verktøy mer enn fire timer i uken, og kun én av hundre bruker det mer enn ti timer ukentlig. Det er mindre enn for to år siden.

Og dataverktøyene brukes som oftest bare til søking på nett, ikke som en integrert del av undervisningen, til tross for at Kunnskapsløftet ga norske skoler klare mål for digital kompetanse.

Bedre på VGS

I videregående skole ser det imidlertid bedre ut.

– Halvparten av elevene i VG2 svarer at de bruker datamaskin knyttet til fag ti timer eller mer i uken. De bruker data mest i norsk, engelsk og samfunnsfag, minst i matematikk og naturfag, sier Kløvstad til Aftenposten.

Store sprik i den digitale kunnskapen fra grunnskolen gir imidlertid elevene svært ulike forutsetninger for digital læring og kompetanse.