Kamerakontroll Statens vegvesen. (Bilde: Espen Zachariassen)

Fjerner oblatene med kamerakontroll

Slik skal teknologi ta synderne

Vegvesenet har funnet enda en måte å bruke sine engelske overvåkingskameraer på.

Statens vegvesen klipper mer enn dobbelt så mange skilt etter at de tok i bruk løsningen med mobile kameraer langs veien..

Løsningen var klar i 2010 og er trolig landets billigste it-prosjekt.

Nå er det slutt

I forrige uke lanserte samferdselsministeren en slutt på de årlige oblatene som viser at «veiavgiften» er betalt.

Det kom frem på pressekonferansen om Digitaliseringsprogrammet.

Store mengder

Omleggingen innebærer at det denne våren ikke blir sendt ut klistremerker til å sette på bilskiltene som et synlig bevis på at årsavgiften er betalt.

I stedet vil store mengder bilskilt bli sjekket opp mot registeret ved hjelp av kamera og datalinjer.

Hyllevare

Men en bemanning på ett årsverk snekret Vegvesenet sammen en mobil løsning som kan kontrollere samtlige biler som passerer et kontrollpunkt.

I hovedsak dreier det seg om hyllevare fra britiske TC Connect.

Storbritannia har jo lenge hatt sansen for overvåking med CCTV, og her var det ekspertise som kunne levere kameraer med rask nok responstid.

Svartelisten

Ved en kontroll stilles to kameraer opp langs veien.

De tar bilde av bilens kjennetegn foran og bak.

Registreringsnummeret sjekkes opp mot et register av «svartelistede» kjøretøy.

http://tumigrer.tu.no:8080/migrator/ws/publication/www.tu.no/resource/binary/151604 

Skjer på sekunder

Hvis du mangler forsikring, har skulket EU-kontrollen eller droppet årsavgiften, går alarmen hos kontrollørene og du blir stoppet.

Det hele skjer i løpet av sekunder.

Den nye teknologien kontrollerer alle som passerer kontrollpunktet, mens kun de som befinner seg på svartelisten blir stoppet.

Mer realistisk

Den nye teknologien er en mer realistisk kontroll enn oblatene, mener avdelingsdirektør Kari Aamot ved Førerkort- og kjøretøytjenester hos Statens vegvesen.

– Der oblatene bare er gyldige den dagen vi utsteder dem, vil den nye kontrollteknologien til enhver tid sjekke at kjøretøyet har alt i orden. Dagen etter at oblatene er utstedt, kan jo for eksempel forsikringen være ugyldig, sier hun til Teknisk Ukeblad.

1200003836.jpg

Det virker

Og den siste statistikken viser at løsningen er effektiv:

I 2011 ble snaut 44 000 personbiler skannet og kontrollert med det nye utstyret, mot ca. 10 500 året før.

822 av dem ble avskiltet, mens tallet for 2010 var 334.

Sparer 20 millioner

Vegvesenet får konkrete gevinster av en minimal investering.

– Vi sparer 20 millioner kroner på selve utsendelsen av oblatene. Det dreier seg blant annet om utgifter til papir, porto og kostnader til leverandør. I tillegg har oblatene medført en del manuelt arbeid ved våre trafikkstasjoner, forklarer Aamot.

Nå slipper folk å oppsøke en slik stasjon hvis de har mistet oblatene eller de har fått tilsendt feil slike merker.