INDUSTRI

Slik skal humpete veier gi lavere bensinforbruk

Utvikler støtdempere som genererer strøm.

En støtdemper kan generere strøm under kjøring. Bildet viser Levant Powers' GenShock-system, som ble lansert i 2009. Foto: Levant Power
En støtdemper kan generere strøm under kjøring. Bildet viser Levant Powers' GenShock-system, som ble lansert i 2009. Foto: Levant Power
Marius ValleMarius ValleJournalist
8. aug. 2015 - 08:00

Humpete veier kan være irriterende, men hva om hver hump førte til lavere drifstofforbruk?

Det jobber Lei Zuo med. Han er professor i mekansike ingeniørfag ved Institute for Critical Technology and Applied Science ved Virginia Tech.

Han har ledet utviklingen av en støtdemper som utnytter vibrasjonsenergi til å drive en generator. Energien leveres så til bilens batteri, eller det elektriske systemet.

Les også: Fjerner en av bensinmotorens største utfordringer

Reduserer behov for dynamo

Støtdemperne skal kunne yte mellom 100 og 400 watt på vanlig vei, og redusere behovet for å bruke en dynamo. Er veien mer humpete, vil det generere mer energi.

Støtdempere som genererer energi er ingen ny idé i seg selv. Levant Power er et selskap som utvikler slike dempere, men disse er først og fremst et system med aktive dempere som genererer sin egen energi.

Hver støtdemper i deres system kan yte en effekt på opptil 1000 watt, ved at en væske presses gjennom en turbin koblet til en dynamo.

Vil øke bilers rekkevidde: Vil øke bilers rekkevidde ved å utnytte varme fra eksosen

Konstant drift

Det unike med Virginia Tech-professorens system er at det er designet med et girsystem som roterer en generator i samme retning uansett om demperne beveger seg opp eller ned, og at generatoren vil fortsette å rotere når vibrasjonen har stoppet.

Altså vil det generere energi nærmest konstant.

Det skal også kunne være et aktivt støtdempersystem som justerer fasthet etter behov, men demperne har ikke slike egenskaper enda.

Ifølge professoren utnyttes et sted mellom 10 og 16 prosent av drivstoffet i en bil bevegelse. Ved å genrere energi fra kilder hvor den går tapt, kan drivstoffforbruket gå ned.

I tillegg til vibrasjonsenergi går mye tapt i varmeutvikling og bremsing. Regenerativ bremsing er et godt kjent konsept i elbiler og hybrider, men finnes også i bensin- og dieselbiler, som Volkswagen Blue Motion-biler. Her brukes kinetisk energi til å lade bilens batteri.

Les også: Forskere har funnet ny måte å generere strøm

Utnytter 60 prosent av energien

Tester utført av Zou og hans studenter viser angivelig at støtdemperne klarer å utnytte 60 prosent av den tilgjengelige energien. Testene er utført med komponeter laget av hyllevare. Zou antar at energiutnyttelsen vil være 85 prosent på et produksjonseksemplar.

Systemet skal være mulig å installere uten  at det trenger å gjøres modifikasjoner på kjøretøyet. Planen er å gjøre demperne kommersielt tilgjengelige.

Før det kan skje må det utvikles videre. I første omgang er planen å utvikle med tanke på store kjøretøy, og på sikt personbiler.

Koster 200.000 kroner:Du store kineser! Sjekk ut denne Tesla-klonen

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.