STØTTE: Taubåten BB Ocean og Celina, det tyskeide containerskipet som grunnstøtte lørdag 9. mars like ved Måløy. (Bilde: Kystverket)

Containerskipet MV Celina på grunn:

Slik skal Celina berges

Buksér og Berging har utarbeidet planen for å redde skipet.

Containerskipet MV Celina:

  • Verft: Jiangzhou Union Shipbuilding, Rui Chang, China
  • Klasseselskap: Germanischer Lloyd
  • Byggeår: 2002
  • Lengde: 123 meter
  • Bredde: 21 meter
  • Bruttotonn: 8350
  • Maks fart: 17 knop
  • Eier: Klingenberg Bereederung, Ellerbek, Germany
  • Flagg: Antigua Barbuda [AG]

Det tyske rederiet som eier Celina har gitt Buksér og Berging jobben med å få containerskipet trygt i havn for reparasjon.

– Håpet er at vi skal klare det i løpet av to uker, sier administrerende direktør John A. Nielsen i Buksér og Berging til Teknisk Ukeblad.

Buksér og Berging har presentert redningsoperasjonen for det tyske rederiet og Kystverket.

Les også: – Skipet kan bli liggende i flere uker

Må unngå brekkasje

– Vi har laget en plan for å tette skroget, tømme skipet for olje i de utsatte tankene, og deretter ta av containerne i et bestemt mønster for ikke å utsette skroget for belastninger og krefter som kan føre til at det brekker, sier Nielsen til Teknisk Ukeblad.

Det har hittil ikke vært utslipp av betydning fra havaristen.

Beredskapsdirektør i Kystverket, Johan Marius Ly, sier til Teknisk Ukeblad at han føler seg overbevist om at skipet kan berges uten at det fører til oljesøl.

Hull i tank

Det ble tirsdag formiddag funnet  hull i tre av bunkerstankene.

Årsaken til at olje ikke lekker ut fra disse, kan være vanninntregning som presser oljen oppover i tanken, og dermed hindrer den i å lekke ut, opplyser Kystverket.

Derfor styrker de beredskapen og legger ut flere lenser.

Bergingsselskapet opplyser at arbeidet med å tette maskinrommet har startet.

1200002685.jpg

Stabilt

Containerskip har ikke samme styrke og stabilitet i skroget som en del andre skipstyper. Det er derfor viktig å fjerne containere, og lense tanker og vanntette skott, i riktig rekkefølge. 

Skipet ligger relativt stabilt og lunt. Dermed er det ikke så stor fare for grov sjø som kan medføre at skipet brytes ned.

Ingeniører i Buksér og Berging planlegger fløting av skipet ved springflo, forhåpentlig før det er gått 14 dager. Når skipet flyter, vil det bli tauet til et verft rederiet og dets forsikringsselskap bestemmer.

Det 132 meter lange skipet på 8.350 bruttotonn gikk i 10 knop da det grunnstøtte. Det ble laget flere hull på skroget i varierende størrelser.

Dykkerarbeid

– Der vi kommer til blir det tettet med magnetmatter og med treplugger. Det kan også være aktuelt med undervannssveising, sier Nielsen.

Les også: Tetter Nordlys med magnetmatter

BB var på plass med kraftige pumper og mannskap i løpet av ett døgn.

– Vanninntrengingen er massiv. Pumpene klarer så vidt å pumpe ut like mye som kommer inn, sier Nielsen.

Buksér og Berging har to slepebåter, BB Ocean og T/B Lucas, og en arbeidsbåt i sving ved havaristen. Et kranskip og lekter leies inn for å løfte av containere.

Kystverket har en rekke oljevernfartøyer ved Celina.

1200002693.jpg

Fisk og fertilizer

Celina gikk på grunn ved Gangsøya, sør for Måløy ca. kl 20.30, fredag 9.mars.

Det var  et mannskap på 13 personer om bord.

Skipet hadde ca 265 kubikkmeter tungolje (av typen IF 380) og ca 65 tonn diesel om bord da det grunnstøtte.

Det var lastet med 165 containere, de fleste med frossenfisk eller gjødsel.

Skipet kom fra Ålesund.

Los vs. farledsbevis

Ifølge Bellona skal den russiske kapteinen ha farledsbevis, det vil si at han er godkjent for å seile i enkelte farvann eller fast rute uten los. Det krever omfattende opplæring og erfaring for å bli godkjent og få utstedt farledsbevis.

Bellona mener at denne og flere grunnstøtinger kunne vært unngått ved krav om los.

Regjeringen har satt i gang arbeidet med å vurdere losordningen. Målet er å redusere losplikten og utstede flere farledsbevis.

Rederiene argumenterer med at kapteiner ikke trenger los så ofte på grunn av nye navigasjonsinstrumenter og teknologi.

Les også:

Knalltest for ny oljevernteknologi

Tidskamp for Murmansk-fjerning

Tråler inn oljeutslippene

Snur rumpa til oljesøl