Slik får du trenings-app

KOM I GANG MED TRENING: Vi viser deg hvordan du kommer i gang med treningsprogrammet SportyPal på din mobil. 

kom i form med mobilen

De neste månedene skal vi i Mobili ha fokus på mobiltelefonen som verktøy i en aktiv livsstil. Du kan bruke mobilen din som treningsdagbok, personlig trener, dokumentere fremgang og mye annet.

I artikkelserien tar vi for oss programmet SportyPal. Det finnes mange alternativer til dette programmet, men SportyPal er tilgjengelig til de fleste mobilplattformer.

Det er januar, og tradisjonen tro er det mange som endelig skal komme i gang med treningen. Om du er en av disse er mobiltelefonen et fantastisk hjelpemiddel.

Du kan bruke mobilen til helt grunnleggende ting som å ta tiden på joggerunden, høre på musikk under trening, notere deg hvor mange repitisjoner du klarer i en styrkeøvelse og annet.

Men har du en telefon med GPS har du mange flere muligheter.

Installer et treningsprogram

Det finnes mange apper for deg som vil trene. De store fordelene med disse er at du enkelt får oversikt over treningsøktene dine og kan finne ut hvor mange kalorier du forbrenner, hvor effektiv treningen er og ikke minst hvor stor fremgang du har hatt.

Det finnes apper som kan ta i bruk skrittellere og pulsbelter i tillegg til GPS, men disse krever at du kjøper ekstrautstyr utover mobiltelefonen du allerede har. Noen programmer fungerer dessuten bare med enkelte modeller.

Noen av de beste appene for trening er Sports Tracker (kun Nokia), Nike+ (kun Apple), RunKeeper (kun Android og iPhone) Endomondo og SportyPal.

Fordelen med Endomondo og Sportypal er at de fungerer på stort sett alle GPS-telefoner. Vi har valgt å fokusere på SportyPal, som er enkelt å bruke, har en oversiktlig webtjeneste og fungerer på stort sett alle mobiler.

SportyPal er gratis, men finnes også i en Pro-utgave med mulighet for å føre oversikt over innendørstrening som styrketrening.

Slik installerer du SportyPal

Her finner du instruksjoner for å installere SportyPal på:

Android »

iPhone »

Windows Mobile 6.x »

BlackBerry »

Java (Alle andre telefoner, som Nokia, Sony Ericsson) »


Slik tar du i bruk SportyPal

Når du starter programmet første gang må du sette noen innstillinger og registere deg som bruker. 

Programmet spør først etter måleenheter. Velg her "metric".

Deretter må du fylle inn informasjon om deg selv, og her legger du inn navn, vekt, høyde og e-postadresse. Det er viktig at du legger inn en gyldig e-postadresse. Det er også viktig at du ikke lyver om vekten din, da antallet kalorier du bruker beregnes utifra høyde- og vektdata.

Dette er informasjon du kan endre på senere ettersom du vil gå ned (eller opp) i vekt.

Deretter får du spørsmål om du vil registere deg på SportyPal.com. Gjør dette, og fyll ut et passord. Når du senere skal logge deg på SportyPal.com fra PC-en bruker du e-posten og passordet du har oppgitt.

Hovedmenyen

Etter at du har satt opp programmet ser du hovedmenyen.

New Workout: Bruk dette menyvalget når du skal starte en treningsøkt

My Workouts: Her finner du oversikt over tidligere treningsøkter

My Records: Her finner du statistikk som total treningstid og totalt antall kalorier

My Profile: Her kan du endre informasjonen du la inn første gang du startet SportyPal  

Start en treningsøkt

Når du skal starte en treningsøkt velger du "New Workout", og deretter aktiviteten du skal drive med.

I dette eksempelet velger vi å gå en tur, og velger derfor "Walking". Nå vil telefonen søke etter GPS, så du må altså være utendørs. 

Det kan ta alt fra noen sekunder til noen minutter til GPS-en har fastslått din posisjon, så smør deg med tålmodighet dersom det ikke skjer noe med en gang.

Etter at SportyPal har fått GPS-posisjon velger du "Start", setter på tastelås på telefonen, og setter i gang med treningsøkten. Det bør gå bra å ha telefonen i lomma, men husk på at telefonen hele tiden beregner posisjonen din via GPS. Det ideelle er derfor å ha telefonen et sted hvor den kan "se" himmelen.

Underveis kan du se hvor langt du har beveget deg, hvor raskt du går og hvor mange kalorier du har forbrent. Du kan også se på et kart hvor du har gått. 

Dersom du skal ta en pause kan du trykke på pauseknappen i programmet.

Når økten er over må du huske å avslutte treningsøkten din ved å trykke på "End" i programmet. Da får du også spørsmål om du ønsker å laste opp økten. Det er lurt å gjøre dette dersom du skal bruke nettjenesten til SportyPal, men det er også mulig å laste opp øktene dine senere.

Etter trening

Når du har avsluttet treningen kan du se informasjon om økten ved å gå inn i menyvalget "My Workouts". I tillegg til tall som avstand, hastighet og kalorier kan du se ruten din på et kart. Du kan også se treningen på en graf som viser intensiteten.

Det er imidlertid mer informasjon å hente dersom du laster opp økten til Sportypals nettjeneste. 

Slik bruker du SportyPal.com

På PC-en går du til Sportypal.com og logger deg inn med e-postadressen og passordet du lagret når du startet programmet på mobilen.

Her kan du se mange flere detaljer om øktene dine. En funksjon vi liker spesielt godt er 3D-kartet, som tydelig viser stigning i terrenget. Herfra er det også lett å dele treningsøkten til for eksempel Facebook når du vil skryte litt av deg selv.

En funksjon som er svært nyttig er muligheten til å gå inn og endre på treningsøkter. Dersom du valgte feil treningstype og for eksempel valgete løping når du syklet kan du endre dette.

Dersom du glemte å stoppe SportyPal etter en treningsøkt kan du fjerne alt du gjorde etter at du faktisk sluttet å trene. Dersom GPS-en har vært unøyaktig kan du også gå inn og justere løypen manuelt.

En annen funksjon som er nyttig er muligheten til å lage løyper. Her kan du tegne opp løyper på et kart og deretter bruke disse på mobilen senere.

Her kan du også legge inn styrketreningsresultater slik at alt er samlet i samme tjeneste.

På SportyPal.com kan du også finne venner som bruker programmet. Dersom vennene dine har valgt å dele treningsøktene sine kan du studere disse.

Kom i gang!

Nå som du har installert SportyPal (eller et annet treningsprogram for den saks skyld) er det på tide å komme i gang. I neste artikkel kommer vi med tips til hvordan du kan legge opp en overkommelig treningsplan.

Følg med videre!

I mellomtiden anbefaler vi at du leser disse artiklene:

Kom i form med mobilen »

Slik kommer du i gang med trening »

Omtale av SportyPal »