IT

Slik får du bedre mobilsikkerhet

Trond Heggelund
7. mai 2008 - 11:45

NetCom og TeliaSoneras trendrapport avdekket nylig at de fleste nordmenn ikke har noen form for mobilsikkerhet.

Ja bortsett fra Pin-koden, som er lett å knekke.

Rammer mange

En av to nordmenn nordmenn har opplevd å miste viktig mobilinnhold. Like mange har mistet eller forlagt mobilen.

De fleste av oss tar nemlig ikke tar noen form for backup av mobilen, noe som kan være svært kritisk med tanke på hva mange forretningsfolk og ingeniører har av forretningshemmeligheter lagret på mobilen.

Katastrofe

- Jeg får tatt backup av mail, men ikke annet innhold, SMS-er og bilder på av mobilen. Det ville vært katastrofalt dersom mobilen min kom på avveie, sa NetCom-sjef August Baumann da rapporten ble lagt frem for to uker siden.

Kan ikke IT-sikkerhet

Han var overrasket over at en av to norske bedrifter mangler kunnskap om IT-sikkerhet, og da spesielt om mobil sikkerhet.

- Argumentet om dårlig IT-sikkerhet brukes ofte av IT-ansvarlige i bedriftene for å ikke ta i bruk mobildata i organisasjonen, sa Baumann.

Kontroll på 200 sikkerhetspolicyer

- Det argumentet holder ikke lenger. Det er nå kommet en fullblods BlackBerry-løsning i Norge som gjør at IT-sjefen på en enkel måte kan ha kontroll på rundt 200 sikkerhetspolicyer i forhold til ansattes bruk av mobiltelefoner eller mobil data. Vi har sett at dette fungerer i USA og vet at dette er noe mange norske IT-sjefer vil like, sier produkt- og markedsdirektør Svein Ørbeck i TDC.

Ørbeck er en nestor i telekombransjen. Han har tidligere jobbet med mobiltelefoni for bedriftsmarket i henholdsvis NetCom og Teletopia.

Kontroll på hele bedriften

Sammen med Wizor, som er den eneste BlackBerry Alliance Member i Norge, har TDC fått laget en sikker mobilløsning for businessmarkedet. Ledelsen i NAV, Astrup Fearnly, Digitale Gardermoen og Luxo er noen av de første norske bedriftene som har tatt i bruk fullblods BlackBerry-løsningen fra TDC.

BlackBerry har vært på det norske markedet i noen år, men dette er en enklere løsning som baserer seg på ordinært SIM-kort. Forskjellen er at den nye sikkerhetsløsningen er kryptert og at den kommuniserer med sentrale dataservere.

Hindrer lekkasjer

Stadig flere norske bedrifter forbyr nå sine ansatte å ha med seg mobiltelefoner med kamera på jobben i frykt for lekkasjer av bedriftshemmeligheter. Med TDCs løning kan IT-sjefen eksempelvis slå av kameraet eller andre funksjoner på alle bedriftens BlackBerry–terminaler.

- Det som skiller BlackBerry fra andre mobiltelefoner er at dette er en tynn klient på lik linje med bærbare datamaskiner. I mange tilfeller kan WLAN-benyttes til oppkobling i stedet for 3G, som er både dyrt og noe trengere rent kommunikajsonsmessig, sier daglig leder Morten Holter i Wizor.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Sikkerhetseksperter velger Blackberry

Sikkerhetsselskapene RSA og Watchcom benytter allerede Blackberry-terminaler på grunn av den overlegne sikkerheten i forhold til andre mobile løsninger.

- BlackBerry-løsningen er betydelig sikrere og enklere å administrere enn for eksempel det Nokia kan tilby. Vi slipper dessuten å ha tredjepartsprogramvare inn i våre systemer, noe som ikke alltid er like heldig. Det fine er at IT-sjefen eller den som administerer i bedriften lett kan overstyre mobilsikkerheten for hele bedriften, sier daglig leder Thorbjørn Ellefsen i sikkerhetsselskapet RSA

Det er ikke de ansatte som bestemmer

- Dermed oppnås det en felles sikkerhetspolicy for firmaet. Jeg tror ikke på demokrati når det gjelder mobil sikkerhet. Det er ikke opp til den enkelte ansatte hvordan mobil sikkerhet skal være på telefonene som bedriften betaler og som har kontakt med bedriftens dataløsninger, sier sikkerhetseksperten som har tidligere har drevet med datakrimetterforskning i både politiet og hos private etterforskningsbyråer.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.