Slik døde Gagarin

Ferden i Vostok 1 førte til en heltedyrkelsen av flyvåpen-offiseren Jurij Aleksejevitsj Gagarin som snart nådde nesten guddommelige proporsjoner. Etter ulykken som tok livet av Gagarin syv år senere, oppsto mange rykter. Nå har nyere og mer solide rapporter skapt mer ro rundt den triste og unødvendige ulykken.

Makthaverne i Sovjetunionen ønsket etter romferden i 1961 å beskytte Gagarin med et forbud mot ytterligere romferder og jetjagertokter, men selv ønsket han seg en ny romferd. I september 1966 var statsminister Khrustsjov for lengst fjernet. Gagarins formynder og den eminente arkitekten bak Sovjetunionens romprogram, Sergei Koroljov, var død etter en operasjon. De nye makthaverne i Kreml hadde muligens ikke det samme behovet for Gagarin som forgjengerne, og han fikk tillatelse til å begynne treningen for en ny ferd.

Uten trening

Problemet var at Gagarin ikke hadde ført et jetfly på lang tid, og det var under den gjenopptatte flytreningen han omkom 27. mars 1968 i en toseters MiG-15. Drept sammen med Gagarin ble også krigshelten, prøveflyveren og instruktøren Vladimir Serjogin.

De offisielle meldingene like etter ulykken var meget sparsomme. Noen rykter gikk ut på at flyet hadde kollidert med en stor fugl eller en værballong, andre at de nye lederne ikke ville vite av Gagarin som en stadig påminnelse om forgjengernes bragder. Det ble til og med påstått at de to hadde prøvet en helt ny flytype, og at CIA var innblandet.

Den første havarirapporten var overfladisk og ble aldri offentliggjort. I det siste har det kommet mer solide rapporter om hendelsen.

Nesten-kollisjon

Det synes klarlagt at Gagarin og Serjogin tok av i det toseters MiG-15 treningsflyet fra Chkalovskoje-flybasen utenfor Moskva på ulykkesdagen klokken 10.19 lokal tid. Instruktørflyvningen var Gagarins siste før en serie soloflyvninger, og Serjogin satt i bakre sete. Flyet hadde kallingssignal 625.

Bare et minutt etter start ble 625 forbifløyet av to hurtigere MiG-21, som kom ned gjennom skydekket. Det lyktes å unngå en kollisjon, og Gagarin kunne fortsette treningsoppdraget.

Deretter fløy en annen MiG-15 med kallingssignal 614 forbi 625 i en avstand av ca. 500 meter. En gjennomspilling av alle samtaler avslører at 614-piloten ikke hadde sett toseteren. Gagarin lå i en sving da 614 strøk forbi under passering gjennom toppen av et dobbelt skydekke i 1500 meters høyde. Men like etter kom 625 inn i hvirvlene fra 614, og gikk i flatspinn. Etter fem fulle omdreininger og motorstopp var Gagarin og Serjogin i det tetteste skydekket, som ga pilot-disorientering. De to valgte å ikke skyte seg ut.

I bakken

Pilotene klarte å gjenoppstarte motoren, men i forsøket på å trekke flyet ut av et stup var de utsatt for 10-11 g før de traff bakken med voldsom kraft og med buken først klokken 10.31.

En betydelig grad av skyld faller på den militære lufttrafikk-kontrollen, som ikke hadde vært klar over at 625 tok av og derfor ikke la restriksjoner på de to MiG 21-jagerne og på 614.