FLERBRUKSSKIP: Siem Swordfish er søsterskip til Seven Sisters, og kan brukes til en rekke avanserte oppdrag offshore. Skipet er designet av Marin Teknikk. (Bilde: Kleven Maritime)
- Vi må kunne forlange at utstyret installeres korrekt og kan brukes når skipet leveres, sier Kristian Siem til DN. (Bilde: Anders J. Steensen)

Slakter verft og leverandører

Styreleder og hovedaksjonær Kristian Siem i Siem Offshore mener disse underleverandørene ikke har gjort jobben sin på flere av rederiets flerbruksskip. Noe som har kostet dyrt.

Propeller og kraner

– Vi er blitt sterkt påvirket av tekniske sammenbrudd på nye skip. Dette er både skadelig og irriterende, og burde være unødvendig, sier Siem til Dagens Næringsliv.

Han sier til avisa at trusterne fra Rolls-Royce Marine og offshorekranene fra Hydromarine er blitt montert feil. Å rette på dette utstyret har kostet Siem både driftstid og omdømme i bransjen.

Har rammet flere

Siem krever dessuten at Kleven Maritime, som har totalentreprisen på nybyggene, nå forbedrer sine rutiner. Feilene har oppstått i garantiperioden.

Anders Almestad, som leder offshoredivisjonen i Rolls. Royce Marine, bekrefter overfor Dagens Næringsliv at de har hatt monteringsproblemer med en 360-graders roterende framdriftspropell, og at dette har rammet flere kunder.