EUROPEER: Eurofighter tar av. Mens amerikanerne fortsatt ikke er ferdig med utviklingen av sin JSF F-35, som enkelte flykilder omtaler som basert på til dels utdatert teknologi, har Eurofighter levert flere topp moderne jagerfly. (Bilde: EUROFIGHTER)
IKKE GODT NOK: Torbjørn Hansen (H) har iingen ting til overs for SVs utspill om en modifisering av dagens norske F16 fly. (Bilde: Truls Tunmo)
IKKE GODT NOK: ¿ Jeg er ikke enig med SV i at dagens F16 fly skal rustes opp for nye år, sier Signe Øye (Ap). (Bilde: Truls Tunmo)
PÅ BAKKEN: Lockheed Martins JSF - Joint Strike Fighter - siste generasjons jagerfly. (Bilde: Lockheed)
JAS GRIPEN: Det svenske jagerflyet blir det gunstigste kjøpet for Norges del rent prismessig. Men er det det beste valget totalt sett? (Bilde: Saab)

Slakter utspill om F16-opprustning

  • Industri

I forbindelse med åpningen av e07-messen på Lillestrøm, hadde de tre flyprodusentene Eurofighter, Saab Gripen og Lockheed Martin nok en skrytepresentasjon av jagerflyene sine.

De tre tilbyderne kjemper om å få flyene sine på vingene for det norske forsvaret når evigunge F16 pensjoneres i 2020.



50 år

Da har det amerikanske kampflyet tjenestegjort for Forsvaret i om lag 50 år. Men likevel mener SV at flyet ikke er gammelt nok, og med hell kan modifiseres for nye år i luften. Ideen blir dårlig tatt i mot av både Høyre og Arbeiderpartiet.

– Vi er ikke enige i en opprustning av dagens F16-flåte. Vi er nødt til å ha et moderne jagerfly for å kunne hevde vår suverenitet i Norge og i nordområdene, men også i forbindelse med utenlandske operasjoner, sier Signe Øye, forsvarspolitisk talskvinne i Arbeiderpartiet og fraksjonsleder i Forsvarskomiteen.



Betenkelig konflikt

Torbjørn Hansen, næringspolitisk talsmann i Høyre og medlem av Næringskomiteen på Stortinget, er også ubetinget enig i at tiden er inne for at Norge velger et nytt kampfly.

– Dagens F16 vil ikke være godt nok selv om den modifiseres. Vi får ikke en god nok kvalitet på jagerflyene våre med tanke på fremtiden med denne løsningen. Dessuten er det betenkelig at det er en såpass stor konflikt mellom Ap og SV – både når det gjelder gjenkjøpsavtaler og når det dreier seg om behovet for å kjøpe nye fly, sier Hansen.



Funksjon viktigst

Signe Øye mener det aller viktigste hensynet Norge må ta i forhold til kjøp av nye kampfly, er hvor funksjonelle de er.

– Ja, det viktigste er hvor gode de er som jagerfly. Men det er også veldig vesentlig hva vi oppnår av gjenkjøpsavtaler. Vi må dra norsk industri inn i en ny tid for å få en plattform vi skal leve av etter at det er slutt på olje og gass, sier hun.



Forsvarets vurdering

Arbeiderpartiets næringspolitiske talsmann legger vekt på tre ting.

– Først og fremst må vi møte Forsvarets behov for teknologi og konsept, og her er trenger vi en uavhengig vurdering fra Forsvaret. Vi må også se nøye på hvordan gjenkjøpsavtaler kan gi industriell vekst. For det tredje er prisen viktig, sier Torbjørn Hansen.



Største investering

Innkjøp av nye jagerfly vil være den største investeringen på land for Norges del noen sinne. Avhengig av om valget vil falle på Jas Gripen, Eurofighter eller Joint Strike Fighter, er de foreløpige prisene kalkulert til mellom 84 milliarder kroner og 168 milliarder kroner. Disse summene innebærer både kjøp og drift av 30-50 fly i en 30-års periode.